Pregled bibliografske jedinice broj: 563952
Uloga refleksivnog pristupa u inicijalnom obrazovanju nastavnika stranih jezika
Uloga refleksivnog pristupa u inicijalnom obrazovanju nastavnika stranih jezika, 2011., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 563952 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga refleksivnog pristupa u inicijalnom
obrazovanju nastavnika stranih jezika
(The Role of the Reflective Approach in the Initial
Foreign Language Teacher Education)
Autori
Mardešić, Sandra
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
01.12
Godina
2011
Stranica
260
Mentor
Mihaljević Djigunović, Jelena ; Čurković Kalebić, Sanja
Ključne riječi
inicijalno nastavničko obrazovanje ; nastavničko znanje ; strani jezici ; refleksija ; portfolio ; samovrednovanje
(initial teacher education ; teacher knowledge ; foreign language ; reflection ; portfolio ; self evaluation)
Sažetak
Suvremena kretanja u inicijalnom obrazovanju nastavnika orijentirana su prema razvoju nastavničkih kompetencija studenata – budućih nastavnika, primjenom refleksivnog pristupa i iskustvenog učenja. S obzirom na promjene u sustavu sveučilišnog obrazovanja nastavnika u sklopu bolonjske reforme cilj ovog istraživanja bila je izrada teorijskog modela usvajanja nastavničkih kompetencija budućih nastavnika stranih jezika relevantnog za hrvatski kontekst. Primjenom refleksivnog modela učenja i testiranjem novog instrumenta Europskog portfolija za obrazovanje nastavnika jezika nastojali smo utvrditi strukturu i razvoj pojedinih komponenti nastavničke kompetencije i odrediti prikladne metode njihova vrednovanja. U pokušaju ostvarivanja ovako složenog cilja odlučili smo se za primijenu kvantitativnih i kvalitativnih metoda istraživanja. Nalazi ove studije upućuju na učinkovitost primjene portfolija u poticanju promišljanja o stečenim kompetencijama i na određivanje područja poboljšanja kako u inicijalnom obrazovanju tako i u daljem profesionalnom razvoju. Pokazalo se da studenti – budući nastavnici najbolje usvajaju komponente nastavničkih kompetencija povezane s praktičnim aspektima planiranja i izvedbe nastave stranog jezika, ali i na postojanje određenih ograničenja. Podaci ukazuju na potrebu produbljivanja određenih aspekata kao što su primjerice razvoj vještina čitanja i pisanja, poučavanja strategijama samostalnog učenja, dok se izrazito nedostatno razvijenim područjem pokazalo vrednovanje učeničkog rada. Primjena portfolija kao formativnog oblika vrednovanja nastavničkih kompetencija pokazala je pozitivan učinak na pretpostavljeni cilj poticanja refleksije o vlastitom radu u nastavi. S druge strane, primijenjeni oblici njihova vanjskog vrednovanja kompetencija nisu pokazali povezanost s korištenim instrumentom. Može se zaključiti da bi određene prilagodbe temeljenog istraživačkog instrumenta mogle značajno doprinijeti kvaliteti inicijalnog obrazovanja budućih nastavnika stranih jezika. Temeljem ukupnih rezultata ove studije izrađen je novi teorijski model usvajanja kompetencija nastavnika stranih jezika uz primjenu refleksije prikladan za hrvatski obrazovni sustav koji uključuje tri oblika refleksije rekleksiju prije akcije, refleksiju u akciji i o akciji, te obuhvaća i ostale dokazane relevantne čimbenike kao što su utjecaj prethodnog iskustva učenja stranoga jezika i razina jezične kompetencije .
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-130-1300869-0635 - Talijanski i hrvatski u kontaktu i kontrastu (Ljubičić, Maslina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Mihaljević-Djigunović
(mentor)
Sanja Čurković-Kalebić
(mentor)
Sandra Mardešić
(autor)