Pregled bibliografske jedinice broj: 561463
Jezične teškoće u osoba s oštećenjem mozga
Jezične teškoće u osoba s oštećenjem mozga // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48 (2011), 1; 55-63 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 561463 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezične teškoće u osoba s oštećenjem mozga
(Language impairment in persons with brain damage)
Autori
Prizl Jakovac, Tatjana ; Leko, Ana
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 48
(2011), 1;
55-63
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Traumatsko oštećenje mozga ; Moždani udar ; Komunikacijski poremećaj ; Afazija
(traumatic brain injury ; stroke ; communication disorders ; aphasia)
Sažetak
Istraživanje je provođeno s ciljem ispitivanja razumijevanja i imenovanja osoba s traumatskim oštećenjem mozga i moždanim udarom. Zadatci za ispitivanje razumijevanja riječi (sinonimi i prijedlozi) i rečenica preuzeti su i prilagođeni iz “Psycholinguistic Assessments of Language Processing in Aphasia“ (PALPA, Kay i sur., 1992). Istraživanjem je obuhvaćeno deset ispitanika. Vrsta i stupanj izraženih jezično govornih teškoća nisu uzeti kao kriterij. U obje je skupine bilo po tri muškarca i dvije žene, u dobi od 18 do 66 godina. Vođeni pretpostavkom da su kod osoba s komunikacijskim poremećajem nastalim traumatskim oštećenjem mozga prisutni pragmatični problemi, a kao posljedica moždanog udara javalja se afazija vezana uz lingvističke teškoće, očekivali smo razlike, koje statističkim analizama nisu potvrđene. Očekivane razlike u bržem jezičnom oporavku i napretku u logopedskoj terapiji, također nisu pokazale statističku značajnost između ispitanika s različitim uzrokom oštećenja mozga. Obje grupe ispitanika pokazale su značajn napredak u završnom ispitivanju, nakon provedene terapije. Iako traumatsko oštećenje mozga uzrokuje komunikacijski poremećaj, uz prisustvo jezičnih problema, koji su drugačiji nego kod osoba s afazijama, u ranoj fazi rehabilitacije imaju puno sličnosti i trebaju precizan logopedski dijagnostički postupak.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus