Pregled bibliografske jedinice broj: 549169
„Izaći iz sebe“: Ja kao dvojnik i postajanje- anonimnim u Isušenoj kaljuži Janka Polića Kamova (O desubjektivaciji u Diderota, Maupassanta i Kamova)
„Izaći iz sebe“: Ja kao dvojnik i postajanje- anonimnim u Isušenoj kaljuži Janka Polića Kamova (O desubjektivaciji u Diderota, Maupassanta i Kamova) // Nova Croatica, god. 5. (2011), sv. 5; 57-82 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 549169 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
„Izaći iz sebe“: Ja kao dvojnik i postajanje- anonimnim u Isušenoj kaljuži Janka Polića Kamova (O desubjektivaciji u Diderota, Maupassanta i Kamova)
(“Getting out from oneself”: The I as double and becoming-anonymous in Janko Polić Kamov’s novel Isušena kaljuža (On the desubjectivation in Diderot, Maupassant and Kamov))
Autori
Aleksandar Mijatović
Izvornik
Nova Croatica (1846-8292) God. 5.
(2011), Sv. 5;
57-82
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
sebstvo; pripov(i)jed(a)ni identitet; glumac; ipse/idem; iskaz; zamjenica Ja; potencijalnost
(self; narrative/narrated identity; actor; ipse/idem; enunciation; pronoun I; potentiality)
Sažetak
Na kraju prvoga dijela Isušene kaljuže – Na dnu – pripovjedač upućuje na čuvenu novelu Guya de Maupassanta Horla. Dok je za Maupassanta Horla predstavljala sablasno pojavljivanje drugoga, za pripovjedača Isušene kaljuže Horla, međutim, znači sablasno pojavljivanje sebe kao drugog, sebe kao neutralnoga ne-sebstva, kao nikoga. Dok je Maupassant bio užasnut mogućnošću takvoga kreaturnoga života (E. Santner) koji prebiva na pragu između vidljivoga i nevidljivoga, pripovjedač Isušene kaljuže, nasuprot tome, širokogrudno prihvaća mogućnost ne-bića koje se ne može svesti na ontološku opreku između bića i privida i pravno-moralnu opreku između sebe i drugoga. U Maupassantovoj se noveli On? događaji pripovijedaju kao da je pripovjedač susreo drugoga kao svoga izvanjskoga dvojnika. Međutim, pripovjedač u On? susreće samoga sebe kao neutralno nitko ; on susreće sebe kao svoga vlastitoga dvojnika. Na isti način, u sljedećim dijelovima Isušene kaljuže – U šir, U vis – pripovjedač prolazi asketsku transformaciju u kojoj se lišava sebe. To 'oslobađanje od sebe' – izlazak iz sebe, kao što Kamov piše – u Isušenoj se kaljuži poima kao glavna tehnika otpora disciplinarnoj moći koja djeluje kroz pravne oblike autentičnosti i individualnosti. Ta se asketska samo-preobrazba u kojoj se afirmira „pravo da se nestane“ (Blanchot) može shvatiti kao (još jedno) objašnjenje završnog iskaza romana: 'Ja nisam ja'.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0171685-0902 - (Post)tranzicijski diskurs: reprezentacija, simulacija i identifikacija (Biti, Marina, MZOS ) ( CroRIS)
130-0171685-1030 - Nacija i reprezentacija (Biti, Vladimir, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Aleksandar Mijatović
(autor)