Pregled bibliografske jedinice broj: 548593
S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih
S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih // Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam / Grdešić, Maša (ur.).
Zagreb: Centar za ženske studije, 2011. str. 207-220
CROSBI ID: 548593 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih
(Beyond "popular feminism": the development of feminist cultural studies in the new millennium)
Autori
Grdešić, Maša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam
Urednik/ci
Grdešić, Maša
Izdavač
Centar za ženske studije
Grad
Zagreb
Godina
2011
Raspon stranica
207-220
ISBN
978-953-6955-37-4
Ključne riječi
popularni feminizam, feministički kulturalni studiji, popularna kultura
(popular feminism, feminist cultural studies, popular culture)
Sažetak
Feministički su kulturalni studiji od kraja 1980-ih u velikoj mjeri pod utjecajem ideje tzv. popularnog feminizma, počevši sa zbornikom The Female Gaze (1989), u kojem su urednice Lorraine Gamman i Margaret Marshment zagovarale pragmatične strategije feminističke borbe "unutar sustava" patrijarhata i kapitalizma putem suradnje feminizma i popularne kulture s ciljem feminističke intervencije u mainstream, pa sve do studije Feminism, Femininity and Popular Culture Joanne Hollows (2000) te zbornika Feminism in Popular Culture urednica Joanne Hollows i Rachel Moseley (2006), u kojima se kritizira ideja o "pravom" i "autentičnom" feminizmu koji bi se nalazio izvan popularne kulture te se u pitanje dovodi legitimitet feminističke teoretičarke kao kritičarke popularne kulture. Slično tome, Angela McRobbie početkom je 1990-ih ustvrdila da ženstvenost i feminizam više nisu suprotstavljeni jedno drugome, dok su glasovi iz trećeg vala donosili umirujuću vijest kako feminizam od nas želi da budemo ono što jesmo, samo s političkom sviješću (Baumgardner i Richards). Međutim, s obzirom na promjene u mainstream popularnoj kulturi u posljednjih desetak godina, s rastom reality-televizije i celebrity-kulture, sve otvorenijom seksualizacijom vrlo mladih djevojaka te ženskim preuzimanjem uloge "muških šovinističkih svinja" (Ariel Levy), to su privremeno primirje između feminizma i popularne kulture nedavno počele ozbiljnije problematizirati i autorice koje su ga prvotno zagovarale, poput McRobbie u studiji The Aftermath of Feminism (2009). Kako uvjerljivo objašnjava Nina Power u knjizi One Dimensional Woman (2009), današnja je mainstream popularna kultura u potpunosti prisvojila "popularni feminizam" te ga sada primarno servira kao kapitalistički, potrošački feminizam, pri čemu se feminističke ideje slobode, izbora i osnaživanja koriste za prodaju grudnjaka i higijenskih uložaka. Prema Power, potrošačka kultura u stanju je sve predstaviti kao "feminističko" – od shoppinga i plesanja oko štange do konzumiranja čokolade i privjesaka s Playboyevom maskotom – te se stoga može zaključiti kako takav oblik "popularnog feminizma", ispražnjen od svake radikalnije politike ali i svakog značenja, u konačnici počinje funkcionirati kao antifeminizam. Ta je suvremena kritika "popularnog feminizma" otvorila novu stranicu feminističkih kulturalnih studija te ponovno pokrenula rasprave o odnosu feminizma i popularne/potrošačke kulture, funkciji feminističke kritičarke popularne kulture, kao i budućnosti samog feminizma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-0744 - Tranzicija u književnosti/književnost u tranziciji (Zlatar Violić, Andrea, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Maša Grdešić
(autor)