Pregled bibliografske jedinice broj: 542916
Što su orbitale i čemu (ne) bi trebale služiti?
Što su orbitale i čemu (ne) bi trebale služiti? // XXII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera - Knjiga sažetaka
Zagreb, 2011. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 542916 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što su orbitale i čemu (ne) bi trebale služiti?
(What are orbitals and what they should (not) be used for?)
Autori
Stilinović, Vladimir ; Bruckler, Franka Miriam
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
XXII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera - Knjiga sažetaka
/ - Zagreb, 2011
Skup
XXII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.02.2011. - 16.02.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
atomske orbitale; gustoća vjerojatnosti; nastava kemije; hibridizacija; pogreške u korištenju pojma orbitale
(atomic orbitals; probability density function; teaching chemistry; hibridisation; mistakes in using the notion of orbitals)
Sažetak
Kvantnomehanički model atoma opisuje stanje elektrona u atomu orbitalom. Raspored elektrona po orbitalama određuje elektronska svojstva atoma. Nadalje, kombinacijom atomskih orbitala pri spajanju atoma u molekule nastaju molekulske orbitale koje definiraju elektronsku strukturu molekule. U nekim slučajevima dolazi do hibridizacije orbitala čime objašnjavamo primjerice tetraedarsku strukturu molekule metana. Mnogi će učenik gorenavedeno lako znati izreći i prepričati, no znade li on pri tome što sve to znači? Uzevši u obzir da je definiciju pojma orbitale vrlo teško dati na razini koja ne zahtijeva dosta zahtijevan matematički aparat, znade li naš učenik u opće što to orbitala zaista jest? Ukoliko ne razumije pojam orbitale, razumije li išta uza nj vezano? S druge strane, kako iz gorenavedenog razloga jasnu i jednoznačnu definiciju orbitale nije moguće izreći na srednjoškolskoj razini, autori udžbenikâ primorani su govoriti opisno i približno. To često može dovesti do zabluda i pogrješnih zaključaka u učenikâ, što ih zapravo još više udaljuje od stvarnosti. Svrha je ovoga priopćenja dati kritički osvrt na srednjoškolski pristup pojmu orbitale, kako s matematičkoga, tako i s kemijskoga stajališta, pri čemu će se ukazati na neke uobičajene nedoumice i zablude.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika, Kemija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
037-2453075-1045 - Matematički temelji prirodnih i društvenih spoznaja (Miriam Bruckler, Franka, MZOS ) ( CroRIS)
119-1193079-3069 - Novi organski i koordinacijski spojevi - sinteza i suodnos struktura-svojstvo (Kaitner, Branko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Matematički odjel, Zagreb,
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb