Pregled bibliografske jedinice broj: 539262
Botanički vrtovi - važnost i uloga u nastavi botanike
Botanički vrtovi - važnost i uloga u nastavi botanike // Simpozij s međunarodnim sudjelovanjem Botanički vrtovi i arboretumi Hrvatske / Kovačić, Sanja ; Stamenković, Vanja Nikola (ur.).
Zagreb: Sekcija botaničkih vrtova i arboretuma Hrvatskog botaničkog društva, 2011. str. 12-13 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 539262 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Botanički vrtovi - važnost i uloga u nastavi botanike
(Botanical gardens - importance and role in botanical education)
Autori
Alegro, Antun
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Simpozij s međunarodnim sudjelovanjem Botanički vrtovi i arboretumi Hrvatske
/ Kovačić, Sanja ; Stamenković, Vanja Nikola - Zagreb : Sekcija botaničkih vrtova i arboretuma Hrvatskog botaničkog društva, 2011, 12-13
ISBN
978-953-99774-4-1
Skup
Simpozij s međunarodnim sudjelovanjem Botanički vrtovi i arboretumi Hrvatske
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 30.05.2011
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
botanički vrtovi; obrazovanje
(botanical gardens; education)
Sažetak
Botanički vrtovi u Europi su od svog postanka neraskidivo vezani uz obrazovanje. Tako je već temeljna uloga najstarijeg europskog botaničkog vrta, kojeg je 1543. godine utemeljio Luca Ghini u Pisi, bila upoznavanje studenata medicine s ljekovitim biljkama i osiguravanje dostatne količine bilja za spravljanje lijekova. Sa sličnom zadaćom nastaju zatim i ostali botanički vrtovi, u Padovi (1545.), Firenci (1545.), Parizu (1597.), Oksfordu (1621.), Uppsali (1655.), Edinburghu (1670.), Berlinu (1679.) itd., koji svi redom djeluju i danas. Iako se uloga botaničkih vrtova s vremenom nadopunjavala i proširivala na mnoge značajne aspekte, osobito na temeljna botanička istraživanja, popularizaciju i konzervacijsku biologiju, oni su ne samo trajno ostali mjesta edukacije, nego se njihova edukacijska uloga bitno proširila. Od mjesta gdje se u počecima prvenstveno svladavala materia medica postali su mjesta gdje se stječu znanja iz svih grana botanike, kao što su morfologija, sistematika, fitogeografija, ekologija biljaka, primijenjena botanika, hortikultura i konzervacijska biologija. Botanički vrt kao mjesto obrazovanja služi na više razina. Najneposredniju razinu čini posjet vrtu kako bi se na licu mjesta upoznavalo s biljkama, promatralo njihovu građu i ostale značajke. Ukoliko je vrt u sklopu neke (visoko)školske ustanove moguće je i postavljanje različitih dugotrajnijih pokusa ili vježbi vezanih uz praćenje životnog ciklusa, utjecaj različitih faktora iz okoliša na biljke, promatranje oprašivača i ostalih životinja vezanih uz biljke, te naravno praktičnih vježbi vezanih uz sijanje, uzgoj, njegu i ostale hortikulturalne tehnike. Botanički vrt bit će mjesto gdje se mogu objasniti i osnovne postavke terenskog rada, pravilnog sabiranja i herbariziranja te prikupljanja vegetacijskih podataka. Na drugoj razini botanički vrt služi nastavniku kao izvor živog ili svježeg biljnog materijala za nastavu. To mogu biti čitave biljke kao ilustracija uz predavanja i objekti za praktikum ili određeni biljni dijelovi i organi koji služe za izradu preparata, anatomskih presjeka i slično. Nastava botanike na Botaničkom zavodu PMF-a neraskidivo je vezana uz Botanički vrt. Botanički vrt je izvor materijala za praktikume iz morfologije i anatomije bilja, sistematske botanike, na biljkama iz Vrta podučava se determinacija, a primjerci iz zbirki, osobito egzotične vrste, donose se u predavaonice. Botanički vrt je također mjesto na kojem se studenti upoznaju s florom Hrvatske, a mnogi se tu po prvi puta susreću s rijetkim, endemičnim i ugroženim vrstama. U Vrtu se podučavaju i neke metodološke osnove vezane uz terenski rad, georeferenciranje, izradu vegetacijskih snimki, uzimanje uzoraka tla i mikroklimatološka mjerenja. Zaključno, može se reći da botanički vrtovi predstavljaju, kako to je zacrtano već u njihovim počecima, nezaobilazno mjesto u nastavi iz svih aspekata botanike, osobito ako se tom nastavom želi doseći praktično znanje i kompetentnost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija