Pregled bibliografske jedinice broj: 535215
Utjecaj masovnih medija na (ne)prevenciju ovisnosti
Utjecaj masovnih medija na (ne)prevenciju ovisnosti // Osmi susret pedagoga Hrvatske – Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize
Osijek, Hrvatska, 2010. (predavanje, nije recenziran, pp prezentacija, stručni)
CROSBI ID: 535215 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj masovnih medija na (ne)prevenciju ovisnosti
(Influence of mass media on the (non) prevention of addiction)
Autori
Kušić, Siniša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, pp prezentacija, stručni
Skup
Osmi susret pedagoga Hrvatske – Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 19.04.2010. - 21.04.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
masovni mediji; prevencija ovisnosti; medijsko opismenjivanje
(mass media; prevention of addiction; media literacy)
Sažetak
U današnje vrijeme nemoguće je razmatrati bilo kakve aspekte života djece i mladih izvan konteksta utjecaja masovnih medija. Masovni mediji postaju dominantni u odnosu na ostale agente socijalizacije (obitelj, vrtići, škola, crkva…) i utječu na formiranje životnih stilova. Zbog toga je opravdano pitanje koju ulogu masovni mediji imaju pri utjecaju na identitet adolescenata i stvaranje raznih vrsta ovisnosti? Rana adolescencija je period transformacije u kojem upotreba masovnih medija postaje važan način formiranja ličnosti. Sadržaji i poruke koje mediji šalju djeci i mladima često određuju obrasce ponašanja, stavove i vrijednosne orijentacije u kojima su pored ostalog skrivene i različite vrste ovisnosti. Djeca i mladi, tražeći svoj identitet, oponašaju idole. Mediji nude „rješenja“ tako što odvode mlade u svijet ovisnosti i time prividno umanjuju krizu identiteta, stvarajući od djece i mladih pasivne oponašatelje tuđih želja, izgleda, modela ponašanja pa čak i čitavih života. Agresivnost medija u prezentiranju sadržaja kao progresivnih i bez „alternative“ često rezultira prihvaćanjem rizičnih i ovisničkih načina života djece i mladih. Čini se kako je u masovnim medijima prisutno sve manje odgojnih sadržaja, a sve više manipulativnih sadržaja. Posebno popularni masovni mediji i komunikacije često su zanemareni i ostaju nedovoljno prepoznati kao mogućnost zagovaranja javnog zdravstva. Internet, televizija, radio i tisak snažno utječu na zdravlje ljudi i javno zdravstvenu politiku. Deklarativni dokumenti orijentirani su na zdrav život mladih ljudi ; život bez alkohola, pušenja, opojnih droga i drugih oblika ovisničkog ponašanja. S obzirom na sve veći broj mladih ljudi koji su prihvatili život sa alkoholom, duhanom i opojnim drogama kao opće valjani, postoji čitav niz medijskih kampanja i akcija protiv tih sredstava ovisnosti. To je deklarativna politika, međutim analiza medija pokazuje sasvim drugu sliku. Većina poruka u medijima koje se odnose na uporabu alkohola, cigareta ili opojnih droga prezentirana je na pozitivan način. Poruke koje mladi primaju putem masovnih medija često mogu biti negativne ili krivo protumačene, stoga je mladima potrebna pomoć u pravilnom tumačenju ovih poruka. Osim navedenog, u novije vrijeme javljaju se i drugi oblici ovisnosti kao ovisnost o internetu posebno o nekim sadržajima. U razdoblju rastuće tehnologije i medijskih izvora, gdje je izloženost medijskim porukama neizbježna, a mogućnost manipulacije vrlo velika, postavlja se pitanje: Da li i na koji način djecu i mlade usmjeravati prema selekciji sadržaja što im medijski svijet nudi? Pristup «zastrašivanja» i «zabrane» u obrazovanju i medijskim kampanjama je neefikasan u smislu «zabranjeno voće je (naj)slađe» te može poticati razne oblike ovisnosti među mladim ljudima. Zbog toga, autor smatra da je važno medijsko opismenjivanje djece i mladih u kontekstu cjeloživotnog učenja, s kojim treba početi od ranih godina, ali i educiranje njihovih roditelja i nastavnika u čemu bitnu ulogu ima škola kao odgojno-obrazovna ustanova i suvremena pedagogijska znanost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
Tematsko predavanje uz PP prezentaciju u okviru radionice "Adolescenske krize u srednjoj školi"
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0000000-2489 - Perspektive obrazovanja odraslih u Hrvatskoj u koncepciji cjeloživotnog učenja (Klapan, Anita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Siniša Kušić
(autor)