Pregled bibliografske jedinice broj: 525310
Poslovna politika Hrvatskih željeznica holding d.o.o. u funkciji uključivanja Hrvatske u europski prometni sustav
Poslovna politika Hrvatskih željeznica holding d.o.o. u funkciji uključivanja Hrvatske u europski prometni sustav, 2011., doktorska disertacija, Odjel za ekonomiju i turizam ''Dr. Mijo Mirković'', Pula
CROSBI ID: 525310 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Poslovna politika Hrvatskih željeznica holding d.o.o. u funkciji uključivanja Hrvatske u europski prometni sustav
(The Function of Hrvatske Željeznice Holding Business Policy in Integrating the Republic of Croatia into the European Transport System)
Autori
Dedić, Ante
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Odjel za ekonomiju i turizam ''Dr. Mijo Mirković''
Mjesto
Pula
Datum
28.07
Godina
2011
Stranica
251
Mentor
Zelenika, Ratko
Ključne riječi
promet; prometni sustav; Hrvatske željeznice holding d.o.o.; prometna politika; modeli; razvoj; Hrvatska; Europska unija
(transport; transport system; Hrvatske željeznice Holding; transport policy; models; development; the Republic of Croatia; European Union)
Sažetak
Hrvatske željeznice osnovane su 1992. i još uvijek su u stopostotnom državnom vlasništvu. Željeznički sustav u Hrvatskoj ima dugu tradiciju. Dok nisu počele poslovati kao Hrvatske željeznice, željeznice u Hrvatskoj djelovale su u više različitih organizacijskih oblika. U današnje vrijeme upravljaju željezničkom mrežom od 2722 kilometra pruga. Brojni problemi što su ih naslijedile samo su se nastavili i intenzivirali. Najzražajniji su problemi infrastrukture koja je svih ovih godina loše održavana. Zapravo održavalo se tek postojeće stanje, a unaprjeđenja i poboljšanja jako su mala. Drugi također veliki problem jest vozni park, koji je sada stariji od trideset godina u prosjeku. Broj zaposlenih već dugo vremena veliki je problem jer se početkom devedesetih godina naslijedilo oko 42.000 zaposlenih. Poslovni rezultati i uspješnost mjerili su se više kvantitativnim pokazateljima, a financijski rezultat nalazio se u drugom planu. Takav pristup rezultirao je nagomilavanjem gubitaka tijekom devedesetih godina. Sve te probleme uočila je i hrvatska Vlada, pa je 1995. pokrenula proces restrukturiranja Hrvatskih željeznica, koji je trebao rezultirati oblikovanjem nove organizacijske strukture i modernizacijom poslovanja radi razvoja održivih konkurentskih prednosti i smanjenja udjela državnih subvencija u prihodima. U prvoj fazi procesa restrukturiranja izdvojena su sva ovisna društva čija djelatnost nije izravno vezana uz pružanje željezničke prijevozne usluge. Do godine 2009. broj zaposlenih smanjen je na 18.500. Rezultati provedenih istraživanja pokazali su da promjene i poboljšanja koja su do sada provedena nisu dovoljna ni iz financijskoga ni iz operativnog aspekta. Valja reći i to da ni direktive Europske unije vezane uza željeznički promet nisu provedene u cijelosti. Istraživanjem je potvrđeno i to da dosadašnji proces restrukturiranja, premda je došlo do stanovitih pomaka i poboljšanja, ima više formalno nego strateško i operativno značenje. To je potvrđeno činjenicom da još uvijek nije oblikovan sustav strateškog upravljanja koji bi bio u funkciji brzoga i učinkovitog preoblikovanja Hrvatskih željeznica holding d.o.o. u europskoga željezničkog prijevoznika. Primjenom modela razvoja poslovne politike i modela razvoja Hrvatskih željeznica holding d.o.o. i njegovom brzom i učinkovitom implementacijom moguće je pozitivno pridonijeti preoblikovanju Hrvatskih željeznica holding d.o.o. u europskoga željezničkog prijevoznika. Ključna pretpostavka koja je istraživanjem potvrđena jest ta da se restrukturiranje i osuvremenjivanje poslovanja moraju provesti u najkraćem roku u svim poslovnim segmentima, što znači da takav proces svakako mora biti podržan oblikovanjem i primjenom suvremenog sustava strateškog upravljanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Projekti:
081-0000000-1267 - Tercijarna logistika - čimbenik uključivanja RH u europski gospodarski sustav (Host, Alen, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka