Pregled bibliografske jedinice broj: 513882
Suvremena filmska čitanja ženskog subjektiviteta u engleskom romanu devetnaestog stoljeća
Suvremena filmska čitanja ženskog subjektiviteta u engleskom romanu devetnaestog stoljeća, 2011., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 513882 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suvremena filmska čitanja ženskog subjektiviteta u engleskom romanu devetnaestog stoljeća
(Female subjectivity in contemporary film readings of the 19th century English novel)
Autori
Primorac, Antonija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
05.04
Godina
2011
Stranica
285
Mentor
Knežević, Borislav
Ključne riječi
subjektivitet; žena; viktorijanski; neoviktorijanski; film; roman; redateljica; adaptacija; feministički; postkolonijalni
(subjectivity; woman; Victorian; neovictorian; film; novel; (female) director; adaptation; feminist; postcolonial)
Sažetak
Doktorski rad Suvremena filmska čitanja ženskog subjektiviteta u engleskom romanu devetnaestog stoljeća analizira načine na koji deklarirane nezavisne redateljice porijeklom iz postkolonijalnih zemalja (Mira Nair iz Indije, Patricia Rozema iz Kanade te Jane Campion s Novog Zelanda) oblikuju i prikazuju ženski subjektivitet u adaptacijama romana Sajam taštine W. M. Thackeraya, Mansfield Park Jane Austen i Portret jedne dame Henryja Jamesa. Rad razmatra adaptacije u kontekstu povećanog interesa za devetnaesto stoljeće tijekom devedesetih godina te početkom dvadeset i prvog stoljeća koje se očituje u intenziviranoj proizvodnji viktorijane – kako u obliku neoviktorijanske književnosti (povijesnog romana i historiografske metafikcije) tako i filma (bilo adaptacija klasika ili originalnih scenarija smještenih u devetnaesto stoljeće). Autorica analizira navodne postkolonijalne i feminističke intervencije u ovim adaptacijama klasika, te prikaz ženskog subjektiviteta u primjerima suvremene viktorijane (Piano Jane Campion i Guvernanta Sandre Goldbacher). Pritom uočava da ovi filmovi – koristeći melodramatski modus, vizualne i idejne klišeje o viktorijanskom ženskom subjektivitetu, viktorijanske orijentalističke predodžbe te narativne metode kojih paradoksalno nema u adaptiranim tekstovima – predstavljaju primjer postfeminističkih kostimiranih drama koje ugađaju suvremenom poimanju napretka u odnosu na zamišljeno represivno viktorijansko Drugo. Dislociranjem suvremenih junakinja u devetnaesto stoljeće ili osuvremenjivanjem devetnaestostoljetnih heroina, te kroz prikaz njihovih pokušaja ostvarenja prava na samoostvarenje, žudnju i ljubav kao „neproblematičnih pobuna“ (Ascheid 2007) ovi filmovi stvaraju dojam izmještenosti feminističke borbe u prošlost i privid njezina završetka, doprinoseći prihvaćanju preostalih patrijarhalnih društvenih normi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet u Splitu