Pregled bibliografske jedinice broj: 501597
Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja
Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47 (2011), 1; 1-16 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 501597 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja
(Phonological Skills and Phonological Memory as Basic Literacy Predictors-Some Differences Between Children with Typical Language Development, Children with Perinatal Brain Lesions and Children with Specific Language Impairment)
Autori
Ivšac Pavliša, Jasmina ; Lenček, Mirjana
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 47
(2011), 1;
1-16
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
predvještine čitanja; rizik za teškoće čitanja; fonološka svjesnost; fonološko imenovanje
(prereading skills; risk for learning difficulties; phonological awareness; rapid automatized naming)
Sažetak
Suvremeni istraživač ki interesi koji su usmjereni na razvoj itanja i prate!e teško!e pokušavaju odrediti razinu zna aja razli itih kognitivnih procesa kao prediktora teško!a itanja. Brojna istraživanja izdvajaju upravo fonološke varijable kao najpresudnije za uspjeh u itanju. Usprkos injenici da kod djece s perinatalnim ošte!enjem mozga kao i kod djece s posebnim jezi nim teško!ama postoji rizik za pojavu teško!a itanja, segment fonoloških vještina je kod ovih populacija nedostatno istraživan (posebno u hrvatskome jeziku). Cilj rada je usporedba triju razli itih skupina šestogodišnjaka (djece urednoga jezi noga razvoja, djece s perinatalnim ošte!enjem mozga i djece s posebnim jezi nim teško!ama) na zadacima fonoloških vještina i fonološkog pam!enja. Osim raš lambe razlika, opisane su osobitosti skupina na navedenim zadacima. Rezultati pokazuju da se navedene skupine statisti ki zna ajno razlikuju na ve!ini varijabli kojima se procjenjuju fonološke vještine i fonološko pam!enje. Osim empirijske važnosti, istraživanje pridonosi i logopedskome radu jer opisuje obilježja fonološke sastavnice u djece s rizikom za teško!e u enja. Tako"er, ono omogu!ava oblikovanje primjerenih terapijskih postupaka temeljnih na fonološkim vještinama kao prediktorima teško!a itanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO