Pregled bibliografske jedinice broj: 499922
Nastava likovne kulture i umjetnosti u waldorfskoj školi
Nastava likovne kulture i umjetnosti u waldorfskoj školi // Metodika, 7 (2006), 12; 111-122 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 499922 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nastava likovne kulture i umjetnosti u waldorfskoj školi
(Teacing Art in Waldorf School)
Autori
Huzjak, Miroslav
Izvornik
Metodika (1332-7879) 7
(2006), 12;
111-122
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
waldorfska pedagogija; umjetnički odgoj; ezoterija i teozofija; likovna kultura
(Waldorf pedagogy; artistic education; the esoteric and theosophy; teaching art)
Sažetak
U radu se prate ishodišta, prednosti i mane sustava alternativne waldorfske pedagogije s naglaskom na nastavnom predmetu likovne kulture. Rudolf Steiner kao osnivač ove pedagogije ugradio je u nju vrijednosti i elemente sustava svojih uzora. Stoga je važno upoznati se s Goetheovom teorijom boja, kao i s teozofijom Helene Blavatske, jer su to modeli ugrađeni u waldorfsku pedagogiju, a koje stručna literatura vrlo često zanemaruje. Ezoterijski utjecaji na teozofiju vidljivi su kroz Steinerovu teoriju o četiri ljudska temperamenta: ono što se stavlja između naslijeđenog i individualnog nalazi se u formama fizičkog tijela, eterskog tijela, astralnog tijela i Ja. Time Steiner dolazi do pohvalnog zahtjeva o odgoju čitavog ljudskog bića, svih njegovih razina i osjetila (vanjskih i unutarnjih). To ga približava umjetnosti koju visoko vrednuje i koristi njene sadržaje u svojim nastavnim programima. Nastava u epohama, dodatni satovi ručnog rada, euritmija, upotreba bajki i angažiranje roditelja visoko su vrijedni Steinerovi doprinosi razvoju nastavnog procesa. S druge strane, previše se zanemaruju propusti i proizvoljnosti na mjestima gdje se dodiruje umjetnost – odabir praoblika, redukcija boja nedozvoljavanjem djeci slobodnog odabira, nametanje tehnika blok-pastela i akvarela «mokro na mokro» kao rezultat daju identična jednoobrazna rješenja što guši individualnost i kreativnost djeteta. Direktivnost se opaža i u zadanim formama slova i ritmova u euritmiji ; često se mnogoznačnost simbola reducira na jednoznačnost znaka. Ipak, za ispravno sagledavanje i vrednovanje waldorfske pedagogije nužno je jednako uočiti i upoznati njene vrijedne doprinose, kao i propuste koje danas gledamo s gotovo stogodišnjim iskustvom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
UDK: 37.013