Pregled bibliografske jedinice broj: 498954
Crkva i pluralizam – pluralizam u Crkvi. Nekoliko psiholoških i pedagoških pripomena
Crkva i pluralizam – pluralizam u Crkvi. Nekoliko psiholoških i pedagoških pripomena // Bogoslovska smotra, 73 (2003), 2-3; 455-472 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 498954 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Crkva i pluralizam – pluralizam u Crkvi. Nekoliko psiholoških i pedagoških pripomena
(Church and pluralism – pluralism in Church. Several psychological and educational remarks)
Autori
Štengl, Ivan
Izvornik
Bogoslovska smotra (0352-3101) 73
(2003), 2-3;
455-472
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
religioznost; psihologija; dogmatizam; institucionalizacija religioznosti; pluralizam
(religiousness; psychology; dogmatism; institutionalization of religiousness; pluralism)
Sažetak
Negativistički je apriorni stav psihologije u odnosu na Crkvu i religioznost kao takvu pridonio kritičnom preispitivanju ovog fenomena. Kritika se prije svega odnosi na loše posljedice jačanja institucionalizacije osobnog religioznog doživljaja kroz povijest: njime, naime, prvotni religiozni doživljaj gubi na svojoj vitalnosti i poprima forme krutog dogmatizma, što kod osoba s već postojećim smetnjama psiho-somatske prirode izaziva dodatne poteškoće. Novija istraživanja ne potvrđuju ustaljeno mišljenje o nužnim negativnim posljedicama institucionalizacije religioznosti: i sama institucija pod određenim uvjetima može biti vitalna i može poticati aktivnu participaciju svojih članova. Valja stoga pretpostaviti da veća liberalizacija odn. pluralizam unutar Crkvene strukture ne mora biti proporcionalno korelatan sa većom participacijom na religioznom planu. Daleko se više profilira model funkcioniranja dobrotvornih organizacija kao validna pomoć u promišljanju djelovanja Crkve kao institucije. Takav bi model zadovoljavao s jedne strane postojanje već zadanih temelja odn. smjernica u Crkvi, a to je sustav dogmi, a s druge bi se strane otvorila mogućnost pluralističkog obogaćenja promišljanju što efikasnijeg djelovanja – posvješćivanje vlastite inter-disciplinarne i inter-kulturalne baštine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Teologija