Pregled bibliografske jedinice broj: 497016
Obilježja uspješnijih i manje uspješnih osnovnih škola u Republici Hrvatskoj
Obilježja uspješnijih i manje uspješnih osnovnih škola u Republici Hrvatskoj, 2010., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji: Odjel za psihologiju, Zagreb
CROSBI ID: 497016 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja uspješnijih i manje uspješnih osnovnih škola u Republici Hrvatskoj
(Characteristics of more and less successful primary schools in the Republic of Croatia)
Autori
Glavaš, Dragan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Hrvatski studiji: Odjel za psihologiju
Mjesto
Zagreb
Datum
20.12
Godina
2010
Stranica
67
Mentor
Burušić, Josip
Ključne riječi
uspješnost škola; obilježja uspješnosti; vanjsko vrednovanje; osnovna škola
(school effectiveness; external evaluation; primary school)
Sažetak
Podatci korišteni u istraživanju prikupljeni su u okviru projekta vanjskog vrednovanja osnovnih škola u Republici Hrvatskoj (Burušić i sur., 2008). U istraživanju je sudjelovalo 94 428 učenika četvrtog i osmog razreda iz 844 redovne osnovne škole u Hrvatskoj čije je postignuće mjereno po završetku razredne odnosno predmetne nastave. Učenici su ispitani u skupinama, vremenski istovremeno u svim školama u Republici Hrvatskoj, u školskoj godini 2007./2008. Obrazovno postignuće učenika četvrtog razreda mjereno je objektivnim ispitima znanja iz hrvatskog jezika, matematike, prirode i društva te integracije sadržaja, dok je postignuće učenika osmog razreda promatrano ispitima iz hrvatskog jezika, matematike, biologije, fizike, kemije, geografije, povijesti, integracije nastavnih sadržaja iz prirodoslovlja i društveno-prirodoslovne skupine predmeta te prvog stranog jezika u redovitoj nastavi. Shodno tome formiran je kriterij uspješnosti škola kao ukupni Indeks nacionalne usporedivosti (INU) (Burušić i sur, 2008), koji je podrazumijevao prosječni rezultat na svim navedenim ispitima znanja na kraju razredne i predmetne nastave, u odnosu na nacionalni prosjek. Prilikom analize podataka korištena je diskriminativna analiza. Promatrani kriterij bio je ukupni Indeks nacionalne usporedivosti (INU), dok su diskriminativne varijable predstavljala različita obilježja koja se odnose na veličinu škole, statusna obilježja, obilježja rukovođenja, obilježja i uvjeta programa i nastave te školsku klimu. Rezultati provedenog istraživanja pokazuju da je temeljem pojedinih promatranih obilježja moguće u značajnoj mjeri objasniti razliku između uspješnijih i manje uspješnih škola na kraju razredne i predmetne nastave. Mogućnost objašnjenja takve razlike veća je na kraju razredne nastave kada je temeljem promatranih obilježja moguće objasniti 48% varijance razlike uspješnijih i manje uspješnih osnovnih škola, dok je količina objašnjenje varijance razlike uspješnijih i manje uspješnih škola na kraju predmetne nastave značajno manja i iznosi 23%. Statusna obilježja te obilježja i uvjeti programa i nastave pokazali su se kao obilježja koja u najvećoj mjeri pridonose razlikovanju uspješnijih i manje uspješnih škola kako na kraju razredne nastave, tako i na kraju predmetne nastave.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb