Pregled bibliografske jedinice broj: 492024
Reljefometar Vjenceslava Richtera – odnos originala i varijante. Ideja transformabilnog objekta i njezine posljedice
Reljefometar Vjenceslava Richtera – odnos originala i varijante. Ideja transformabilnog objekta i njezine posljedice // Anali Galerije Antuna Augustinčića, 28-29 (2010), 249-270 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 492024 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Reljefometar Vjenceslava Richtera – odnos originala i varijante. Ideja transformabilnog objekta i njezine posljedice
(Vjenceslav Richter's Reliefmeter - the Original and a Variant. An Idea of a Transformable Object and Its Consequences)
Autori
Magaš, Lovorka
Izvornik
Anali Galerije Antuna Augustinčića (0352-1826) 28-29
(2010);
249-270
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Vjenceslav Richter; reljefometar; fiksna sistemska plastika; Lamelometar; sistemska arhitektura; Nove tendencije; otvoreno djelo
(Vjenceslav Richter; reliefmeter; fixed system sculpture; Lamellometer; system architecture; New Tendencies; open work)
Sažetak
Reljefometar zauzima značajno mjesto u arhitektonsko-plastičkom opusu Vjenceslava Richtera i važan je doprinos povijesti hrvatske skulpture u 2. polovici 20. stoljeća. Ideja transformabilnog objekta sastavljenog od 10 000 pomičnih aluminijskih elemenata u mnogim je segmentima jedinstvena u kontekstu onodobne produkcije kinetičke i konstruktivne umjetnosti koja je bila prisutna na izložbama "Novih tendencija", te zanimljiva za razmatranje odnosa originala i varijante, odnosno originalnosti umjetničkog djela. "Reljefometar I" nastao je 1963. i nalazi se na početku niza kasnijih varijanti u kojima je Richter tijekom 1960-ih i 1970-ih istraživao plastičko-prostorne odnose, te mijenjao odrednice djela (broj i izgled elemenata, način njihova povezivanja, tip okvira itd.) kako bi postigao što veći izlazak u prostor. Reljefometar se temelji na sistemu koji u sebi sadrži potencijalno beskonačan broj varijacija početne plastičke situacije i u mnogim je segmentima srodan istovremenoj ideji "otvorenog djela" Umberta Eca. Richter je u reljefometru postigao vrlo visok stupanj otvorenosti djela i potencijalne uloge gledatelja u stvaralačkom procesu s obzirom da je svaka intervencija na razini djelo – promatrač rezultirala novim izgledom rada (originalna varijacija). Promjene su varirale od nasumičnog i slučajnog interveniranja u epidermu djela do razrađenih i kontroliranih vizualnih sklopova u kojima su se ostvarivali novi plastički oblici i intervencije u prostor, a Richter je nastojao realizirati i kompjuterski pokrenut reljefometar s kojim bi se ostvario puni potencijal sistema (za izložbu "Art and Technology", 1969.). Reljefometar je značajno utjecao na ostale Richterove radove – bio je model za istraživanje odnosa koje je primjenjivao u arhitekturi, te polazište ostalih "skulptura sistema i velikog broja" (fiksnih sistemskih plastika i dinamičkog "Lamelometra"). U radu se reljefometar povezuje s Ecovim konceptom "otvorenog djela" i razmatra u kontekstu "Novih tendencija", a na temelju arhivskog istraživanja rekonstruira se povijest i razvoj ideje, uspostavlja tipologija različitih varijanti objekta, te iznose nova saznanja o fiksnim sistemskim skulpturama i neobjavljivanom "Lamelometru".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Napomena
Radi se o zborniku radova sa simpozija "Original u skulpturi" koji je održan u Klanjcu 2008. godine.
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1079 - Hrvatska umjetnost od klasicizma do postmoderne (Maković, Zvonko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Lovorka Magaš Bilandžić
(autor)