Pregled bibliografske jedinice broj: 488126
Brajična komunikacijska kompetencija - razumijevanje sustava jednostavnih brajičnih znakova i njihova primjena u složenim brajičnim znakovima literarnog i matematičkog konteksta
Brajična komunikacijska kompetencija - razumijevanje sustava jednostavnih brajičnih znakova i njihova primjena u složenim brajičnim znakovima literarnog i matematičkog konteksta // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 46 (2010), 2; 82-101 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 488126 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Brajična komunikacijska kompetencija - razumijevanje sustava jednostavnih brajičnih znakova i njihova primjena u složenim brajičnim znakovima literarnog i matematičkog konteksta
(Braille Communication Competency - Understanding the Single Cell Braille Code System and Implemenation in the Complex Braille Code Pattern of Literary and Math Braille Context)
Autori
Fajdetić, Andrea
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 46
(2010), 2;
82-101
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
kontekstualna primjena nacionalne brajične notacije; morfologija složenog brajičnog znaka; brajična komunikacijska kompetencija; brajična evolucija
(contextual implementation of the Croatian national Braille notation; morphology of complex Braille code; Braille communication competency; Braille evolution)
Sažetak
Prijašnja istraživanja brajičnog pisma polaze iz različitih aspekata – brajične kompetencije stručnjaka, brzine čitanja brajičnog teksta ovisno o kontekstu uporabe, utjecaja unaprjeđenja brajičnog kodnog sustava na uporabu brajice i dr. Ovisno o jezičnom govornom području i razvojnoj razini uporabe brajičnog koda, generiraju se specifične teškoće. Kvalitativnom analizom svakog pojedinog brajičnog znaka i tumačenjem istog omogućen je prvi sustavni pregled značenja jednostavnih brajičnih znakova i njihova hrvatskog standarda u literarnom i matematičkom kontekstu. Tumače se karakteristične dimenzije koje hrvatsku brajičnu notaciju čine jedinstvenom nacionalnom notacijom i izazovi u kreiranju složenih brajičnih znakova (neujednačenost) te promjene njihova značenja ovisno o kontekstu uporabe. Istaknuta su problemska područja u kreiranju, razvoju i normiranju brajičnog pisma. Prezentirana su moguća rješenja navedenih problemskih područja kroz preporuke suvremenih normativnih dokumenata. Razmatranjem problematike brajične komunikacijske kompetencije, koja se temelji na poimanju brajice kao temeljnog komunikacijskog i obrazovnog medija, kritički se razmatraju osnovne dimenzije pisane komunikacije zajednice slijepih i videćih u Hrvatskoj. Problemsko se područje kritički stavlja u kontekst (ne)usklađenosti dvaju sustava jednostavnih znakova hrvatskog standarda brajičnog pisma koje rezultira ranim (kontekstualnim) pristupom brajici. Na kraju se naglašava značenje dinamičnosti i nedorečenosti brajičnog sustava za pisanu komunikaciju. Zaključno, brajična se komunikacijska kompetencija povezuje i s brajičnom evolucijom unutar nacionalne notacije, tj. s utjecajem raspoloživih resursa društva na razvoj i unaprjeđenje brajice. Analizom jednostavnih brajičnih znakova utvrdila se kontekstualna razvojna razina primjene brajice u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Andrea Fajdetić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus