Pregled bibliografske jedinice broj: 480522
Zamjenice u ranome diskursu usvajanja/učenja hrvatskoga jezika
Zamjenice u ranome diskursu usvajanja/učenja hrvatskoga jezika // Peti hrvatski slavistički kongres : Zbornik sažetaka / Turk, Marija (ur.).
Rijeka: Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkoga društva - Filozofski fakultet u Rijeci, 2010. str. 334-335 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 480522 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zamjenice u ranome diskursu usvajanja/učenja hrvatskoga jezika
(The acquisition of pronouns in the early discourse of Croatian language learning)
Autori
Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Peti hrvatski slavistički kongres : Zbornik sažetaka
/ Turk, Marija - Rijeka : Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkoga društva - Filozofski fakultet u Rijeci, 2010, 334-335
ISBN
978-953-6104-72-7
Skup
Hrvatski slavistički kongres (5 ; 2010)
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 07.09.2010. - 10.09.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
zamjenice; rani diskurs poučavanja hrvatskoga jezika; komunikacijska kompetencija
(pronouns; early learning of Croatian language; communicative competence)
Sažetak
Budući da su zamjenice riječi koje upućuju na ono što znače imenice, tj. na osobu, predmet, misao, svojstvo ili pojavu te je njihovo značenje utvrđeno govornom situacijom, nazivamo ih situacijske riječi (Silić, Pranjković, 2007). Dijele se po funkciji (imeničke i pridjevske) i po značenju (lične, posvojne, povratne, pokazne, upitne, odnosne i neodređene) (Barić i sur., 1997). U ranome jezičnom usvajanju hrvatskoga jezika dijete prvo od punoznačnih kategorija riječi usvaja imenice i glagole, a zatim pridjeve pa tek onda zamjenice (Pavličević-Franić, 2005). Do 12. godine života dijete se nalazi u fazi konkretnoga mišljenja, a nakon toga prelazi u fazu apstraktnih operacija (Piaget, 1977). U institucionalnom poučavanju jezika dijete se sa zamjenicama susreće na komunikacijskoj razini u mlađim razredima osnovne škole. U lingvističkom smislu dijete se sa zamjenicama susreće u 5. razredu na pojmovnoj razini, a u 6. razredu usvajajući i učeći leksičko i gramatičko značenje četiriju vrsta zamjenica (lične, posvojne, povratne i pokazne). U završnim razredima osnovne škole učenici usvajaju leksičko i gramatičko značenje ostalih vrsta zamjenica te njihovu funkciju u rečenici (Nastavni plan i program, 2006). Cilj je istraživanja ispitati čestotnost uporabe zamjenica kao kategorije riječi u pisanim tekstovima hrvatskih osnovnoškolaca. Ispitanici su podijeljeni u tri skupine: 2. – 4. r., 5. - 6. r. te 7. - 8. r. zato što se međuskupina (5. i 6. r.) razvojno nalazi u fazi konkretnih operacija, a naš školski sustav stavlja je u fazu apstraktnih operacija. Osim toga, željelo se ispitati točnost uporabe zamjenica u različitim funkcijama i točnost uporabe vrsta zamjenica u različitim značenjima. Korpus čine pisani radovi hrvatskih osnovnoškolaca (N = 200) koji će biti analizirani metodom kategorijalne i frekvencijske analize sadržaja. Prikupljeni podatci obradit će se u SPSS programu za statistiku (t-test, aritmetička sredina, X2-test).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Katarina Aladrović Slovaček
(autor)