Pregled bibliografske jedinice broj: 474383
Androcentričnost obrazovanja i znanosti – "nevidljive" žene u povijesti (he-story)
Androcentričnost obrazovanja i znanosti – "nevidljive" žene u povijesti (he-story) // Međunarodna konferencija Ljudska prava žena : Razvoj na međunarodnoj i nacionalnoj razini 30 godina nakon usvajanja UN- ove Konvencije o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena : zbornik radova ; IV. Zene (visoko) obrazovanje / Radačić, Ivana ; Vince Pllua, Jelka (ur.).
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar ; Ured za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske, 2010. str. 149-165 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 474383 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Androcentričnost obrazovanja i znanosti – "nevidljive" žene u povijesti (he-story)
(Androcentrism of education and science - "Invisible" Women in History (he-story))
Autori
Vince-Pallua, Jelka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Međunarodna konferencija Ljudska prava žena : Razvoj na međunarodnoj i nacionalnoj razini 30 godina nakon usvajanja UN- ove Konvencije o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena : zbornik radova ; IV. Zene (visoko) obrazovanje
/ Radačić, Ivana ; Vince Pllua, Jelka - Zagreb : Institut društvenih znanosti Ivo Pilar ; Ured za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske, 2010, 149-165
ISBN
978-953-6666-77-5
Skup
Međunarodna konferencija Ljudska prava žena : Razvoj na međunarodnoj i nacionalnoj razini 30 godina nakon usvajanja UN- ove Konvencije o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 26.05.2010. - 28.05.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
visoko obrazovanje; znanost; androcentričnost; spolni stereotipi
(higher education; science; androcentrism; sexual stereotypes)
Sažetak
Nepobitna je činjenica da su prošla i sadašnja iskustva mogućnosti žena i muškaraca u povijesti bila bitno različita te da, kao i odnosi između spolova, imaju prije svega društveno-povijesne, još više kulturalne, a ne prirodne odrednice, jasno vidljive i na primjeru obrazovanja. Žene su iz povijesti pretežno isključene, one su „nevidljive“. Jer, povijest je najčešće bila samo he-story, a ako i ima rijetkih tragova o ženama, oni opet proizlaze iz optike i pera muškaraca. Igra engleskom riječi za povijest history/he- story, dvoznačno ocrtava njenu androcentričnost, otkrivajući realnost da ćemo u povijesti gotovo isključivo naći izvore o „velikim muževima“ (he- story) te da je istražuju i o njoj pišu također muškarci (his-story). U ovom se tekstu ta realnost prikazuje kao posljedica činjenice kako ženama obrazovanje (i znanost koja bez njega teško da se može zamisliti) najčešće nije bilo dostupno te da im je pristup visokom obrazovanju omogućen tek jedno stoljeće. Cilj je ovog priloga upozoriti na povijesnu nejednakost u pravu na obrazovanje između žena i muškaraca, osobito u pravu na visoko obrazovanje, a posljedično i na mogućnost bavljenja znanošću – dva značajna područja iz kojih su žene stoljećima bile isključene/ „nevidljive“ – i kao istraživane i kao istraživači(ce). Time se, naravno, željelo upozoriti na nužnost jednakosti prava na obrazovanje kako bi se unaprijedio socijalni, ekonomski, obiteljski i profesionalni položaj žene. Nakon izlaganja nekoliko primjera položaja žene u tradicijskoj kulturi dalmatinskog zaleđa 18. i 19. stoljeća, dolazi se do spoznaje da se tradicija kao izgovor za diskriminaciju prepoznaje i u suvremenom trenutku - u obrazovanju i znanosti. Uz uvid u visoko obrazovanje žena u Hrvatskoj i Europi dolazi se do spoznaje da istinska razgradnja spolnih stereotipa ni danas nije još u potpunosti zaživjela te da je još zamjetna na piramidalnoj ljestvici napredovanja i moći u visokoškolskim ustanovama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
Napomena
Sažetak rada na hrvatsko i engleskom j. objavljen je u Godišnjak Pilar 2010 ; str. 42-43 ; ISSN 1333-4387 ; http://www.pilar.hr/images/stories/dokumenti/annales_2010/annales_pilar_knjiga_sazetaka.pdf ; Biblioteka Zbornici. Sv. 39.
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-2120920-0802 - Kulturni i jezični kontekst kao odrednice za stvaranje identiteta (Šantek, Goran-Pavel, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Jelka Vince-Pallua
(autor)