Pregled bibliografske jedinice broj: 474022
Žena u misli crkvenih otaca trećega stoljeća
Žena u misli crkvenih otaca trećega stoljeća // Multorum fratrum vehementissima postulatione et maxime tua iussione compulsus“, Zbornik radova u čast prof. dr. sc. fra Marijanu Mandacu prigodom 70. obljetnice života / Ivica Raguž (ur.).
Split: Služba Božja, 2010. str. 37-57
CROSBI ID: 474022 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Žena u misli crkvenih otaca trećega stoljeća
(Woman in thought of the church Fathers of third century)
Autori
Parlov, Mladen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Multorum fratrum vehementissima postulatione et maxime tua iussione compulsus“, Zbornik radova u čast prof. dr. sc. fra Marijanu Mandacu prigodom 70. obljetnice života
Urednik/ci
Ivica Raguž
Izdavač
Služba Božja
Grad
Split
Godina
2010
Raspon stranica
37-57
ISBN
978-953-6236-34-3
Ključne riječi
Žena, crkveni Oci, obitelj, Tertulijan, Ciprijan, Klement, Origen
(Woman, church Fathers, family, Tertulian, Ciprinan, Klement, Origen)
Sažetak
U antičkom svijetu žena je podložna vlasti muškaraca. Stanje žene pod vlašću Rima je donekle povoljnije nego u staroj Grčkoj. U Rimskom imperiju žena je uživala određenu neovisnost te je u braku proglašena ravnom mužu, čak i s pravom na rastavu. Ipak su morale imati zaštitnika, tj. tutora nad sobom. U društvu u kojem je brak bio obični ugovor koji se je mogao olako razvrgnuti, žene su juridički bile inferiorne muškarcima, a time i ranjivije i obespravljenije. U takvo društvo kršćanstvo donosi ideju nerazrješivosti ženidbe, što na neki način uključuje i zaštitu žene i djece. Kršćanski bračni moral potiče bračne drugove na uzajamnu ljubav i vjernost. U braku supružnici imaju ista prava ; naime, postali su jedno. Ipak, na planu konkretnog života društvo ženama određuje uloge, obrasce ponašanja, odijevanja itd. Tom pristupu ženama nisu se mogli oduprijeti ni crkveni Oci trećega stoljeća. Koliko god naglašavali jednako dostojanstvo muža i žene, ipak su u konkretnim rješenjima obiteljskog života ženi dodjeljivali ulogu muževljeve pomoćnice, kućanice zadužene za djecu i kuću. Otački govor o ženi radikalno se mijenja kad je riječ o ženi-djevici. One već na zemlji žive anđeoskim životom te postaju zaručnice Krista-Zaručnika. Nalaze se na ili pri vrhu piramide uređenja crkvenog života. Njima pripadaju sve hvale i pohvale. Tu se vjerojatno kriju enkratističke tendencije koje je Crkva službeno osudila, ali će trajno u Crkvi ostati određena suzdržanost prema tijelu, osobito prema tijelu žene. Te će se tendencije nastaviti i kroz četvrto i peto stoljeće pa i dalje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija