Pregled bibliografske jedinice broj: 473362
Povezanost vrijednosnih sustava majki i kćeri
Povezanost vrijednosnih sustava majki i kćeri // XVII. Dani psihologije / Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2010. str. 97-97 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 473362 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost vrijednosnih sustava majki i kćeri
(The relationship between mothers and daughters life values)
Autori
Reić Ercegovac, Ina ; Koludrović, Morana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVII. Dani psihologije
/ Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2010, 97-97
ISBN
978-953-7237-65-3
Skup
XVII. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 27.05.2010. - 29.05.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
vrijednosti; međugeneracijski prijenos vrijednosti; majke i kćeri; odgovornost
(values; intergenerational value transmission; mothers and daughters; responsibility)
Sažetak
Predmet ovog istraživanja je međugeneracijski prijenos životnih vrijednosti kao općih i relativno trajnih ciljeva koji usmjeravaju pojedinca u snalaženju na osobnoj, grupnoj i globalnoj razini. Iako većina relevantnih teorijskih pristupa upućuje na važnost roditeljskog sustava vrijednosti u formiranju vrijednosti djeteta, rezultati istraživanja na razini obitelji nisu jednoznačni. Dok dio njih ukazuje na sličnosti u vrijednosnim orijentacijama djece i njihovih roditelja (Gecas i Seff, 1990 ; Zanna i Rohan, 1996 ; Knafo i Schwartz, 2001 ; Sabatier i Lannegrand -Willems, 2005, Ferić, 2009), postoje i istraživanja u kojima je dobijena slaba povezanost (Hoge i sur., 1982 ; de St. Aubin i Graskamp, 2001). U istraživanju su sudjelovale 92 majke i njihove kćeri starije adolescentne dobi, a korištena je skraćena verzija Inventara životnih vrijednosti (Life Values Inventory ; Crace i Brown, 1996) kojom se ispitala važnost sedam životnih vrijednosti - pripadanje, briga za druge, neovisnost, odanost obitelji, intima, odgovornost i duhovnost. Od sudionica se tražilo da za svaku tvrdnju procijene koliko ona određuje njihovo ponašanje te im pomaže u donošenju važnih odluka. Pored navedenog, sudionice su procjenjivale i zadovoljstvo životom te bračnim (partnerskim) odnosom. Rezultati su pokazali da se majke i kćeri značajno razlikuju s obzirom na rezultate neovisnosti i intime na način da kćeri procjenjuju te dvije vrijednosti važnijima u određenju njihovog ponašanja u odnosu na majke. U ostalim vrijednostima nije utvrđena razlika između majki i kćeri. Kod majki se pokazalo da je odgovornost značajno najvažnija vrijednost, dok je intima značajno manje važna od svih drugih vrijednosti. U skupini kćeri, pokazalo se da je odgovornost također značajno važnija od svih ostalih vrijednosti, dok su intima i pripadanje značajno manje važne od ostalih vrijednosti. Izračunati su i profili sličnosti majki i kćeri čiji se raspon kreće od 0, 42 do 1, 98 (mogući raspon je od 0 do 2). Prosječna vrijednost profila od 1, 44 ukazuje na visok stupanj slaganja u životnim vrijednostima. Nadalje, izračunate korelacije su pokazale da starije majke smatraju važnijom odanost obitelji koja očito više determinira njihovo ponašanje, dok majke višeg stupnja obrazovanja važnijima procjenjuju odgovornost, odanost obitelji i neovisnost. Majke koje su zadovoljnije životom procjenjuju važnijima odanost obitelji i neovisnost, a one zadovoljnije brakom odanost obitelji i brigu za druge. U skupini kćeri nisu utvrđene značajne relacije između vrijednosti i zadovoljstva životom. Rezultati istraživanja ukazuju na postojanje međugeneracijskog prijenosa životnih vrijednosti s majki na kćeri, pri čemu se odgovornost u obje skupine pokazala kao vrijednost od najvažnijeg značaja za ponašanje i donošenje odluka, što je u skladu s rezultatima stranih istraživanja (Almeida i Rebelo Pinto, 2004).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu