Pregled bibliografske jedinice broj: 459088
Zidno slikarstvo u Istri od 11. do 13. stoljeća. Revalorizacija lokalne umjetničke baštine u europskom kontekstu
Zidno slikarstvo u Istri od 11. do 13. stoljeća. Revalorizacija lokalne umjetničke baštine u europskom kontekstu, 2009., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 459088 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zidno slikarstvo u Istri od 11. do 13. stoljeća. Revalorizacija lokalne umjetničke baštine u europskom kontekstu
(Mural Painting in Istria from the 11th to the 13th Century. Revalorization of the Local Artistic Heritage in the European Context)
Autori
Maraković, Nikolina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.07
Godina
2009
Stranica
412 str ; 167 tabli sa slikama
Mentor
Jurković, Miljenko
Ključne riječi
Istra; zidno slikarstvo; freske; srednji vijek; romanika; «postotonsko slikarstvo»; «adriobizantsko slikarstvo»; «italo-bizantsko slikarstvo»; «benediktinsko slikarstvo»; «slikarstvo Zapada»; «akvilejski slikarski krug»; «sjevernojadranski slikarski krug»; «venecijansko-salzburški slikarski krug»
(Istria; mural painting; fresco; the Middle Ages; Romanesque; “post-Ottonian painting”; “Adrio-Byzantine painting”; “Italo-Byzantine painting”; “Benedictine painting”; “Western painting”; “Aquileian painting-circle”; “north-Adriatic painting-circle”; “Venetian-Salzburg painting-circle”)
Sažetak
Tema doktorskoga rada je istarsko zidno slikarstvo 11., 12. i 13. stoljeća. Rad je sinteza i revizija svih dosadašnjih istraživanja, u kontekstu mnogobrojnih istraživanja europske umjetnosti objavljenih u posljednjih pedesetak godina, s ciljem reinterpretacije i revalorizacije istarskoga slikarstva u europskim okvirima. Težište rada je na primjerima slikarstva koji se izdvajaju svojom kvalitetom i koji su bolje sačuvani te stoga daju osnove za komparativnu analizu i kritičku revalorizaciju. Upravo na temelju proučavanja istarskoga slikarstva preispituje se značenje te problematizira način i opravdanost uporabe termina poput «postotonsko slikarstvo», «adriobizantsko slikarstvo», «italo-bizantsko slikarstvo», «benediktinsko slikarstvo», «slikarstvo Zapada», «akvilejski slikarski krug», «sjevernojadranski slikarski krug», «venecijansko-salzburški slikarski krug» i sl. Interpretacija pojedinih primjera zidnoga slikarstva, odnosno spomenika u cjelini, ne temelji se isključivo na likovnim karakteristikama zidnih slika. Rezultati ikonografske i formalne analize, koja je dosljedno provedena kroz cijeli rad, važna su polazišta za zaključke o svakom pojedinom primjeru zidnoga slikarstva. U njihovoj se interpretaciji, međutim, također referira na pisane povijesne izvore ; uvažava se cijeli kulturno-povijesni kontekst, a koristi se i relevantnim podacima koji se mogu iščitati iz arhitektonskog koncepta građevine ili njezine skulptorske dekoracije. U radu je potvrđeno da se istarsko slikarstvo 11., 12. i 13. stoljeća ne može i ne smije razmatrati samo u lokalnim okvirima. Šest je primjera slikarstva izdvojeno, kao ostvarenja čije su poznavanje i pravilna interpretacija važni za razumijevanje umjetničkog stvaralaštva u široj regiji – zidne slike u Sv. Mihovilu u Kloštru nad Limskim kanalom, Sv. Martinu u Svetom Lovreču Pazenatičkom, Sv. Agati kod Kanfanara, Sv. Foški kod Peroja, Sv. Jerolimu u Humu i Sv. Vincentu u Svetvinčentu. Analiza je pokazala da su najbolji među majstorima koji su oslikavali istarske crkve školovani na području sjeverne, odnosno sjeveroistočne Italije te nekadašnjih južnonjemačkih pokrajina. Kako je naglašeno u radu, pojedini od obrađenih primjera istarskoga slikarstva spadaju među rijetka svjedočanstva djelatnosti ovdje prepoznatih slikarskih škola ili radionica, odnosno među malobrojne sačuvane primjere monumentalnog slikarstva koji se mogu pripisati prepoznatom umjetničkom krugu. Naposljetku, ovi su nam spomenici najbolji pokazatelji mogućnosti, ambicija i ukusa lokalne društvene elite te kontakata koje su pripadnici najviših društvenih slojeva ostvarivali s vjerskim i kulturnim središtima na prostoru šire regije, u razdoblju u kojemu je kulturni i umjetnički život Istre dosegao jedan od svojih vrhunaca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1300623-0622 - Hrvatska umjetnička baština do stila 1200. u europskom kontekstu (Jurković, Miljenko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb