Pregled bibliografske jedinice broj: 458786
Kako nastavnici Filozofskog fakulteta u Zagrebu razumiju Bolonjski proces?: Teorija lokalnog diskursa o Bolonjskom procesu generirana pristupom utemeljene teorije
Kako nastavnici Filozofskog fakulteta u Zagrebu razumiju Bolonjski proces?: Teorija lokalnog diskursa o Bolonjskom procesu generirana pristupom utemeljene teorije, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 458786 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kako nastavnici Filozofskog fakulteta u Zagrebu razumiju Bolonjski proces?: Teorija lokalnog diskursa o Bolonjskom procesu generirana pristupom utemeljene teorije
(How do teachers of the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, comprehend the Bologna process?: Theory of local discourse on the Bologna Process Generated through Grounded Theory Methodology)
Autori
Božić, Jasmina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
24.05
Godina
2010
Stranica
212
Mentor
Afrić, Vjekoslav ; Kufrin, Krešimir
Ključne riječi
utemeljena teorija; kvalitativno istraživanje; intervju; Bolonjski proces; Filozofski fakultet; društvo znanja; visoko obrazovanje; obrazovna politika
(grounded theory; qualitative research; interview; Bologna process; Faculty of Humanities and Social Sciences; knowledge society; sociology of higher education; educational policy)
Sažetak
U radu istražujemo mišljenja nastavnika o ideji i provedbi Bolonjske reforme na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, kvalitativnim pristupom utemeljene teorije. Teorijski kontekst istraživanja iz kojeg ishodimo je teorija društava znanja, koju u sociologiji znanja i znanosti od sredine osamdesetih godina prošlog stoljeća razvija njemački sociolog Nico Stehr. Prema teoriji društava znanja, rastući utjecaj znanja na mijenjajuće društvene odnose suvremena društva postupno razvija u društva znanja. Za prikupljanje te obradu i analizu podataka koristimo utemeljenu teoriju, pristup induktivnog razvoja konceptualnog objašnjenja socijalnih pojava iz korpusa podataka putem kodiranja podataka i integriranja kodova u analitičke kategorije. Istraživačke hipoteze u pristupu utemeljene teorije generiraju se eksploratorno, iz podataka tijekom istraživanja. Pristup utemeljene teorije odabrali smo zbog cilja istraživanja, jer se utemeljenu teoriju koristi radi razumijevanja socijalnog ponašanja u jasno specificiranim kontekstima, a naše istraživanje usredotočeno je na Filozofski fakultet. Predmet istraživanja definirali smo relativno usko zato što je reforma sustava visokog obrazovanja u Hrvatskoj u fazi u kojoj najveća odgovornost za implementaciju reforme leži ne više prvenstveno na Vladi i zakonodavcu, nego na institucijama visokog obrazovanja, te je od ključne važnosti kako se pojedine elemente reforme razumije i provodi u tim institucijama. Prije poduzimanja analize podataka vlastitog istraživanja, promotrili smo rezultate nekih istraživanja na koje se pozivaju službeni dokumenti Bolonjskog procesa, te ustanovili velike pogreške u obradi i interpretaciji kvantitativnih i kvalitativnih podataka, što ukazuje na nužno potreban oprez u razmatranju rezultata istraživanja o Bolonjskoj reformi, te važnost provedbe neovisnih istraživanja. U svrhu istraživanja proveli smo 26 intervjua s nastavnicima sa 17 odsjeka i dviju fakultetskih katedri. Podaci o kazivačima povjerljive su naravi. Istraživanje je obuhvatilo glavninu ključnih dimenzija Bolonjskog procesa na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, iz očišta nastavnika: ideju i provedbu reforme, razloge reforme, upravljanje Sveučilištem u Zagrebu i Filozofskim fakultetom, strukturu studija, nastavne pristupe, bodovni sustav, ishode učenja, osiguravanje kvalitete, socijalnu dimenziju, identitet fakulteta, višedisciplinarnost i dr. Istraživanje pokazuje uvelike izmijenjenu diferencijaciju uloga svih aktera visokoškolskog sustava i potrebu za usklađivanjem. Temeljni socijalni proces nastavničke percepcije Bolonjske reforme na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu obuhvaća održavanje tradicionalnih dobara ranijeg, humboldtovskog sustava visokog obrazovanja te razvijanje dobara bolonjskog sustava uz istodobno nadilaženje njegovih prijetnji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3280 - Društvene pretpostavke društva znanja
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb