Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 455505

Provjera nekih postavki teorije višerazinskog socijalnog učenja u području predikcije ovisničkog ponašanja


Vučina, Tea
Provjera nekih postavki teorije višerazinskog socijalnog učenja u području predikcije ovisničkog ponašanja, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 455505 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Provjera nekih postavki teorije višerazinskog socijalnog učenja u području predikcije ovisničkog ponašanja
(An evaluation of multilevel social learning theory in the context of prediction of addictive behavior)

Autori
Vučina, Tea

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
18.01

Godina
2010

Stranica
209

Mentor
Ljubotina, Damir

Ključne riječi
psihoaktivne tvari; rizični čimbenici; zaštitni čimbenici; apstinenti; obrazac korištenja sredstava ovisnosti; prevencija
(psychoactive substances; risk factors; protective factors; abstainers; stages of substance use; prevention)

Sažetak
Istraživanje pokušava razjasniti ulogu rizičnih i zaštitnih čimbenika u određivanju prelaska na određeni obrazac korištenja za različita sredstva ovisnosti (cigarete, alkohol, marihuana). Razmatrane su varijable iz reda individualnih, obiteljskih, školskih, vršnjačkih i varijabli zajednice kao mogući prediktori prelaska s razine apstinencije na eksperimentiranje, pa na rekreativnu uporabu i zatim zlouporabu. Provjeravana je prediktorska uloga varijabli koje navodi Model višerazinskog socijalnog učenja Simonsa i suradnika (1988), ali i uloga nekih varijabli koje navode drugi modeli. Istraživanje je provedeno na stratificiranom uzorku s obzirom na vjersko opredjeljenje, profil škole i školsko godište. Upitnici su primjenjeni na 834 ispitanika, učenika trećih i četvrtih razreda srednjih škola iz Mostara (11% populacije). Varijable koje su potvrđene ovim istraživanjem kao važne za razlikovanje obrazaca korištenja, a navodi ih Model višerazinskog socijalnog učenja, su: hedonizam, religioznost, vezanost za školu, nadzor majke, nadzor oca, broj konzumenata psihoaktivnog sredstva (duhana, alkohola) u obitelji, korištenje psihoaktivne tvari (duhana, alkohola, marihuane) od strane prijatelja, pritisak vršnjaka za korištenje psihoaktivne tvari (duhan, marihuana), izbjegavanje i planiranje aktivnosti. Jedino mjere podrške i zajedničkog odlučivanja (za majku i za oca), varijable za koje model pretpostavlja direktan utjecaj, nisu imale presudnu važnost u razlikovanju obrazaca korištenja pojedinog sredstva ovisnosti. U istraživanju je potvrđena i važnost nekih varijabli koje navode drugi modeli za predviđanje razina korištenja, a to su: traženje uzbuđenja, samokontrola, neopravdani izostanci, alkoholizam oca i obiteljski konflikt. Model višerazinskog socijalnog učenja razlikuje uzroke eksperimentalnog i neeksperimentalnog korištenja sredstava ovisnosti, što nagovještavaju i rezultati ovog istraživanja. Izuzetak jedino čine varijable korištenja određenog sredstva ovisnosti od strane prijatelja koje su bile prediktori i za eksperimentalno i za neeksperimentalno (rekreativno i zlouporaba) korištenje. Pokušalo se provjeriti i razlikovanje prediktora rekreativnog korištenja od onih za zlouporabu, što su rezultati ovog istraživanja i potvrdili. Individualne varijable su imale značajnu ulogu u predviđanju prelaska s rekreativne uporabe na zlouporabu, a bile su specifične za pojedinu psihoaktivnu tvar (za cigarete- religioznost i izbjegavanje, za alkohol- traženje uzbuđenja i hedonizam, a za marihuanu- samokontrola). Istraživanje nudi korisne smjernice za preventivne aktivnosti potvrđujući kako najbolju šansu za uspjeh mogu imati multikomponentni preventivni programi te pruža podatke koji bi to elementi trebali biti sadržani u programima primarne prevencije, a koji u programima sekundarne prevencije. Nalazi u pogledu razlikovanja prediktora rekreativne konzumacije i zlouporabe su na neki način preliminarni i moguća je daljnja razrada modela i njegovih postavki s obzirom na više i ozbiljnije razine konzumacije. Čini se kako je moguće adaptirati model višerazinskog socijalnog učenja uključivanjem varijabli iz drugih modela potvrđenih kao prediktora u ovom istraživanju, te bi kao takav posebno odgovarao ovom društvenom miljeu. Doprinos istraživanja je i u dobivanju podataka u pogledu spolnih razlika s obzirom na prediktore konzumiranja sredstava ovisnosti, kako u teorijskom tako i praktičnom smislu. Istraživanjem su dobiveni podaci u pogledu prevalencije te hijerarhije početka korištenja pojedine psihoaktivne tvari koji su važni, prije svega, za planiranje, kreiranje i implementaciju lokalno primjerenih programa prevencije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-1301683-1402 - Mjerenje latentnih psiholoških svojstava: Dispozicije i procesi ličnosti (Buško, Vesna, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Damir Ljubotina (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Vučina, Tea
Provjera nekih postavki teorije višerazinskog socijalnog učenja u području predikcije ovisničkog ponašanja, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Vučina, T. (2010) 'Provjera nekih postavki teorije višerazinskog socijalnog učenja u području predikcije ovisničkog ponašanja', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Vu\v{c}ina, Tea}, year = {2010}, pages = {209}, keywords = {psihoaktivne tvari, rizi\v{c}ni \v{c}imbenici, za\v{s}titni \v{c}imbenici, apstinenti, obrazac kori\v{s}tenja sredstava ovisnosti, prevencija}, title = {Provjera nekih postavki teorije vi\v{s}erazinskog socijalnog u\v{c}enja u podru\v{c}ju predikcije ovisni\v{c}kog pona\v{s}anja}, keyword = {psihoaktivne tvari, rizi\v{c}ni \v{c}imbenici, za\v{s}titni \v{c}imbenici, apstinenti, obrazac kori\v{s}tenja sredstava ovisnosti, prevencija}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Vu\v{c}ina, Tea}, year = {2010}, pages = {209}, keywords = {psychoactive substances, risk factors, protective factors, abstainers, stages of substance use, prevention}, title = {An evaluation of multilevel social learning theory in the context of prediction of addictive behavior}, keyword = {psychoactive substances, risk factors, protective factors, abstainers, stages of substance use, prevention}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font