Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 444003

Hrvatske glumice u hrvatskom kazalištu. Kazališne i društvene uloge


Ljubić, Lucija
Hrvatske glumice u hrvatskom kazalištu. Kazališne i društvene uloge, 2009., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 444003 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Hrvatske glumice u hrvatskom kazalištu. Kazališne i društvene uloge
(Croatian Actresses in Croatian Theatre. Theatrical and Social Roles)

Autori
Ljubić, Lucija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
04.11

Godina
2009

Stranica
305

Mentor
Hećimović, Branko

Ključne riječi
hrvatsko kazalište; hrvatske glumice; povijest hrvatskoga kazališta; žene u kazalištu; žene u društvu
(Croatian theatre; Croatian actresses; Croatian theatre history; women ih theatre; women in society)

Sažetak
Rad istražuje prinose ženske glumačke aktivnosti u hrvatskoj kazališnoj povijesti te svjedoči o kontinuitetu ženskoga glumačkoga udjela koji je neodvojiva sastavnica hrvatskoga kulturnog identiteta. Od prvih dokumentiranih neprofesionalnih ženskih glumačkih imena pa do kazališne suvremenosti razmatra se i udio glumica u cjelokupnom društvenom životu. Usredotočivši se na stasanje i afirmaciju hrvatskih glumica kao i na uzajamnost kazališnih i društvenih uloga koje su glumice preuzimale, analiza obuhvaća glumačke profile predstavnica hrvatskoga kazališta u pojedinim razdobljima njegova povijesnog razvoja, s posebnim osvrtom na repertoar odigranih kazališnih uloga, odjeke u kritici i struci te ustroj glumačke izobrazbe i organizaciju kazališnog života, kao i na promjene njihova statusa u društvu te na raznovrsna sudjelovanja hrvatskih glumica u drugim područjima izvan glumačkoga poziva: u kazalištu, kulturi i društvu uopće. Takvo istraživanje zahtijeva proučavanje teatrografske građe i primjenu suvremene teatrološke metodologije, pri čemu je, zbog dostupnosti građe, pozornost pridana glumicama zagrebačkih kazališta, uz nužna proširenja prema najznačajnijim predstavnicama drugih hrvatskih kazališnih sredina. U analizi navedene problematike kao polazište se nametnula kronologija nastupa pojedinih glumica promatrana u odnosu prema odsječcima u povijesti hrvatskoga kazališta, prema kojima je tema podijeljena u poglavlja: prvi dokumentirani ženski glumački nastupi u 17. stoljeću, profesionalizacija hrvatskoga glumišta 1840. i osnutak Hrvatske dramatske škole 1896., promjene glumačkoga izraza u međuraću, vrijeme nakon osnutka Akademije za kazališnu umjetnost 1950. i glumice u hrvatskoj kazališnoj suvremenosti koje su uglavnom dovršile svoje glumačke opuse. Takva periodizacija omogućuje i interpretaciju kulturološki uvjetovanog položaja hrvatskih glumica u društvu, ali i svojevrsnu povijesnokazališnu klasifikaciju ženskoga mjesta u povijesti hrvatskoga glumišta koje se razabire u nekoliko modela. U dopreporodnom razdoblju pojavljuje se prešućena glumica skrivenog identiteta kojoj se glumišna aktivnost ne dopušta. U vremenu od 1840. do osnutka Hrvatske dramatske škole žensku je glumu u povijesti kazališta zastupala profesionalna glumica bez formalnog glumačkog školovanja koju kazališni upravitelji pozivaju i potiču da, unatoč društvenom zazoru, nastupi pridonoseći kontinuitetu hrvatskog kazališta i domoljubnim namislima. Pokretanje formalnog obrazovanja u kazališni život uvodi glumicu koja svoj poziv odabire potpisujući nepovoljne ugovore, a samozatajno iskazuje i realizira interese za sudjelovanje na drugim područjima kulture. Glumica međuraća postupno gubi fah, tumači samostalnije ženske likove, slavi glumačke obljetnice, kadšto se okušava u režiji ili nastupa na filmu. Poslije osnutka Akademije stasa glumica s visokom stručnom spremom koja se prilagođava novim redateljskim koncepcijama i medijima, promišlja kazališnu suvremenost, mijenja angažmane, daje intervjue i čeka svoje uloge, a u međuvremenu piše memoare ili drame.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
101-2641300-2650 - Vrijeme i prostor eur. i hrv. kazališne djelatnosti glumca i redatelja Ive Raića (Bogner-Šaban, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti

Profili:

Avatar Url Lucija Ljubić (autor)

Avatar Url Branko Hećimović (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ljubić, Lucija
Hrvatske glumice u hrvatskom kazalištu. Kazališne i društvene uloge, 2009., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Ljubić, L. (2009) 'Hrvatske glumice u hrvatskom kazalištu. Kazališne i društvene uloge', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Ljubi\'{c}, Lucija}, year = {2009}, pages = {305}, keywords = {hrvatsko kazali\v{s}te, hrvatske glumice, povijest hrvatskoga kazali\v{s}ta, \v{z}ene u kazali\v{s}tu, \v{z}ene u dru\v{s}tvu}, title = {Hrvatske glumice u hrvatskom kazali\v{s}tu. Kazali\v{s}ne i dru\v{s}tvene uloge}, keyword = {hrvatsko kazali\v{s}te, hrvatske glumice, povijest hrvatskoga kazali\v{s}ta, \v{z}ene u kazali\v{s}tu, \v{z}ene u dru\v{s}tvu}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Ljubi\'{c}, Lucija}, year = {2009}, pages = {305}, keywords = {Croatian theatre, Croatian actresses, Croatian theatre history, women ih theatre, women in society}, title = {Croatian Actresses in Croatian Theatre. Theatrical and Social Roles}, keyword = {Croatian theatre, Croatian actresses, Croatian theatre history, women ih theatre, women in society}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font