Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 44172

Ideja Ive Pilara o secesiji


Sabotič, Ines; Rogić, Ivan
Ideja Ive Pilara o secesiji // Hrvatska u djelu Ive Pilara. Knjiga sažetaka / Pavličević, Dragutin ; Štambuk, Maja (ur.).
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 1999. str. 20-21 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 44172 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ideja Ive Pilara o secesiji
(Ivo Pilar and 'art nouvau')

Autori
Sabotič, Ines ; Rogić, Ivan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Hrvatska u djelu Ive Pilara. Knjiga sažetaka / Pavličević, Dragutin ; Štambuk, Maja - Zagreb : Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 1999, 20-21

Skup
Hrvatska u djelu Ive Pilara

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 28.10.1999. - 29.10.1999

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Pilar; secesija
(Pilar; art nouvau)

Sažetak
Rad pod naslovom “Secesija, studija o modernoj umjetnosti” Ivo Pilar objavio je u Viencu od 10.-20. kolovoza 1898. godine. Rad se, stoga, treba uvrstiti u njegove mladenačke radove. U radu su tri pitanja, po našoj ocjeni, temeljna. a) Granice secesije. Pod označnicom “secesija” Pilar ne misli samo na posebni odvojak u sklopu modernih tendencija u umjetnosti i kulturi na kraju 19. i na početku 20. stoljeća. Njome on označuje ukupnost modernih tendencija, neovisno o tomu kako se neposredno tematski i formalno organiziraju. Četiri su osnovna obilježja koja tu skupinu umjetničkih i kulturnih praksa dijele od ne/modernih. Obilježja su: neograničena autorska sloboda, tematska i sadržajna raznovrsnost, formalna shematizacija koja vodi prema afirmaciji znaka, tendencija da umjetnost bude socijalno pristupačna svima u određenu društvu. Po ocjeni I. Pilara, ta četiri obilježja jasno odvajaju nove kulturne i umjetničke prakse od onih “starih”. Njihovu ukupnost on određuje i pridjevom: moderna (umjetnost). Zato je, na njegovu tragu, dopušteno uspostaviti istoznačnost između označnice “secesija” i označnice “moderna kultura i umjetnost”. b) Secesija i modernizacija. Secesijske prakse I. Pilar drži “prethodnicom” cjelovite modernizacije društvene zbilje. Premda u tekstu odnos nije obilnije analiziran i razrađen, niz nagovještaja pokazuje da interes I. Pilara za secesiju nije izravna posljedica njegova estetičkog interesa za secesiju, nego njezina mjesta u ukupnoj modernoj preobrazbi hrvatskog društva. Zahvaljujući tomu, osnovna obilježja secesije, kako ih je odredio I. Pilar, postaju uputnice za razumijevanje normativna obzora modernizacije. U njemu je sržni pojam sloboda. Ona se praktično oblikuje potvrđivanjem i “tematskim” širenjem i osobne i kolektivne slobode. Jedna bez druge, ili jedna protiv druge, reduciraju modernizacijski obzor, a praksama modernizacije oduzimlju onaj emancipacijski potencijal koji leži u njezinu središtu. Zato je polemička obrana secesije, po I. Pilaru, dio ukupne obrane modernizacije kao programa cjelovite preobrazbe hrvatskog društva. Uzme li se u obzir taj odnos, lako je pojasniti niz polemičnih, a nerijetko i posve agresivnih tonova u Pilarovu tekstu. c) Secesija i hrvatski identitet. Bez posebnih sumnja I. Pilar ističe da je kulturna perspektiva što je otvara praksa i imaginacija secesije za hrvatsku kulturnu tradiciju i sposobnost ne samo izrazito poticajna nego i navlastito prilika za potvrdu skrivene mogućnosti; drukčije rečeno, kulturna modernizacija stavlja hrvatsku kulturu na povoljniji položaj nego što ga je imala u institucionalnu sklopu predmodernizacijskog razdoblja. Time, posredno, I. Pilar sugerira da je obzor kulturne modernizacije vlastiti okvir potvrđivanja i razvijanja hrvatskog kulturnog identiteta. Na drugoj strani, secesija nije samo autoktoni hrvatski proizvod. Ona je proizvod kulturne modernizacije u krugu srednjoeuropskih i zapadnih zemalja (središta su Beč, München, Pariz). Oblikujući kulturni identitet u obzoru svojih temeljnih impulsa hrvatska kultura originalno potvrđuje svoje sudioništvo u europskim mrežama i tradicijama. Ili, drukčije rečeno, na temelju sudioništva u modernizaciji Hrvatska stječe i mogućnosti sudjelovanja u komunikacijskoj zajednici europskog zapadnog kruga. Ta je uloga, pokazuju drugi radovi I. Pilara, ključna i za određivanje glavnog pravca hrvatske političke i institucionalne modernizacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
01940111

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ines Sabotič (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Sabotič, Ines; Rogić, Ivan
Ideja Ive Pilara o secesiji // Hrvatska u djelu Ive Pilara. Knjiga sažetaka / Pavličević, Dragutin ; Štambuk, Maja (ur.).
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 1999. str. 20-21 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Sabotič, I. & Rogić, I. (1999) Ideja Ive Pilara o secesiji. U: Pavličević, D. & Štambuk, M. (ur.)Hrvatska u djelu Ive Pilara. Knjiga sažetaka.
@article{article, author = {Saboti\v{c}, Ines and Rogi\'{c}, Ivan}, year = {1999}, pages = {20-21}, keywords = {Pilar, secesija}, title = {Ideja Ive Pilara o secesiji}, keyword = {Pilar, secesija}, publisher = {Institut dru\v{s}tvenih znanosti Ivo Pilar}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Saboti\v{c}, Ines and Rogi\'{c}, Ivan}, year = {1999}, pages = {20-21}, keywords = {Pilar, art nouvau}, title = {Ivo Pilar and and \#39;art nouvau and \#39;}, keyword = {Pilar, art nouvau}, publisher = {Institut dru\v{s}tvenih znanosti Ivo Pilar}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font