Pregled bibliografske jedinice broj: 397920
Infracrveni spektri u identifikaciji slikarskih pigmenata
Infracrveni spektri u identifikaciji slikarskih pigmenata // XXI. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka = Book of Abstracts / Pičuljan, Katarina ; Smolec, Sonja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI), 2009. str. 118-118 (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 397920 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Infracrveni spektri u identifikaciji slikarskih pigmenata
(Infrared Spectra in Identification of Painting Pigments)
Autori
Allegretti Živčić, Vlasta ; Bošnjak, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XXI. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka = Book of Abstracts
/ Pičuljan, Katarina ; Smolec, Sonja - Zagreb : Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI), 2009, 118-118
ISBN
978-953-6894-38-3
Skup
XXI Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
Mjesto i datum
Trogir, Hrvatska, 19.04.2009. - 22.04.2009
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
infracrvena spektroskopija; slikarski pigmenti
(infrared spectroscopy; painting pigments)
Sažetak
Spektroskopski podaci u svijetu nalaze široku primjenu u identifikaciji pigmenata na predmetima različitog podrijetla i sastava, primjerice na manuskriptima, umjetničkim slikama, arheološkim ostatcima keramike i slično. Time se doprinosi rješavanju problema restauriranja, konzerviranja, datiranja i autentificiranja istraživanih predmeta. Analizirana su dva uzorka s oltarske slike iz župne crkve u Balama, slikane uljanom bojom na platnu, autora Mateja Pončuna (Matteo Ponzone). Matej Pončun najznačajniji je domaći umjetnik 17. stoljeća u Dalmaciji, potekao iz kruga venecijanskog slikara Jacopa Palme Mlađeg. Tridesetih godina 17. stoljeća kada je bio na vrhuncu svojeg stvaralaštva, boravio je i slikao u Istri i Primorju a poglavito Dalmaciji. Poznat je niz njegovih djela, a neka se još istražuju uz pretpostavku da su potekla iz njegove majstorske radionice. Uzorci su uzeti tijekom restauracije, iz područja vidljive plave boje. Pored klasičnih metoda analize uzoraka – « ; mokre kemije» ; (kvalitativna kemijska mikroanaliza koja uključuje otapanje ili razaranje uzorka i karakteristične reakcije sastojaka) i snimanja mikropresjeka (reflektirano ultraljubičasto i vidljivo zračenje uz povećanje snimke obično za 200 puta), za analizu je primijenjena i infracrvena spektroskopija, kao pouzdana i brza analitička metoda. Klasičnim metodama utvrđeno je postojanje pruskog plavog i ultramarina u jednom, a samo ultramarina u drugom uzorku, dok su u oba uzorka nađeni tragovi olovnog bijelog i oker žutog bojila. Usporedbom infracrvenih spektara niza čistih spojeva i standarda s onima analiziranih uzoraka utvrđeno je između ostalog postojanje cijanidnog i karbonatnog iona, što upućuje na prisutnost pigmenta prusko plavog, kalcijevog karbonata u obliku pigmenta ili punila za podlogu slike, te nekih dodatnih komponenata. Imajući na umu da je slika nastala u 17. stoljeću, prisutnost pigmenta prusko plavog navodi na zaključak da je slika mjestimice retuširana. Naime, pigment prusko plavo je sintetskog porijekla koji je u uporabi od početka 18. stoljeća dok je ultramarin zemljani pigment čija primjena je poznata od 16. stoljeća. Primjena infracrvene spektroskopije omogućuje jednostavno, kemijski nedestruktivno određivanje ne samo pigmenata, već i ostalih komponenata slikarskih boja i podloga. Rezultati su u skladu s onima dobivenim kvalitativnom kemijskom mikroanalizom te se međusobno nadopunjuju. Kombinacija metoda omogućuje podrobnije tumačenje umjetničkog djela s konzervatorsko-restauratorskog stajališta, te doprinosi boljem poznavanju i očuvanju naše kulturne baštine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kemija
POVEZANOST RADA
Projekti:
119-1191342-2959 - Spektroskopska analiza nezasićenih sustava i spojeva metala (Miljanić, Snežana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Profili:
Vlasta Allegretti-Živčić
(autor)