Pregled bibliografske jedinice broj: 395719
Validacija skale percipiranog roditeljskog ponašanja u kontekstu samootkrivanja adolescenata
Validacija skale percipiranog roditeljskog ponašanja u kontekstu samootkrivanja adolescenata // II.hrvatski kongres primjenjene psihologije
Opatija, Hrvatska, 2009. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 395719 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Validacija skale percipiranog roditeljskog ponašanja u kontekstu samootkrivanja adolescenata
(Validation of the Scale of Perceived Parental Behavior in Context of Adolescents' Self-Disclosure)
Autori
Tokić, Ana ; Pećnik, Ninoslava
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
II.hrvatski kongres primjenjene psihologije
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 03.06.2009. - 09.06.2009
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
adolescent; samootkrivanje; roditeljsko ponašanje; validacija skale
(adolescent; self-disclosure; parental behavior; scale validation)
Sažetak
Roditeljsko znanje o dnevnim aktivnostima adolescenta povezano je sa brojnim indikatorima adolescentske prilagodbe, a dominantni izvor tog znanja predstavlja djetetovo spontano i slobodno samootkrivanje (Stattin i Kerr, 2000). Otvara se pitanje kako roditelji mogu svojim ponašanjem potaknuti samootkrivanje ili ga pak obeshrabriti i time indirektno utjecati na prilagodbu adolescenta. Dosadašnja istraživanja roditeljske uloge u objašnjavanju učestalosti i dubine samootkrivanja adolescenata uglavnom su usmjerena na mjerenje generalnih dimenzija roditeljstva kao što su prihvaćanje, toplina, bihevioralna i psihološka kontrola (npr. Soenens i sur., 2006), dok se o specifičnim roditeljskim ponašanjima u konkretnoj interakciji vezanoj uz samootkrivanje adolescenta mnogo manje zna. Osim roditeljskih negativnih reakcija na povjereni sadržaj koje mogu inhibirati buduća samootkrivanja (Kerr i sur., 1999), može se pretpostaviti da i određena roditeljska ponašanja koje adolescenti percipiraju pozitivnim mogu facilitirati proces samootkrivanja. U svrhu identificiranja takvih roditeljskih ponašanja provedene su četiri fokusne grupe s učenicima sedmih i osmih razreda jedne osnovne škole u Zagrebu (Tokić i Pećnik, u tisku). Na temelju učeničkih odgovora o roditeljskim reakcijama i ponašanjima koja ohrabruju, odnosno obeshrabruju njihova samootkrivanja konstruirana je preliminarna verzija Skale percipiranog roditeljskog ponašanja u kontekstu samootkrivanja koja se sastoji od dva dijela: skala facilitirajućih roditeljskih ponašanja i skala inhibirajućih roditeljskih ponašanja. U svrhu validacije, na 263 učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola u Zagrebu primijenjena je preliminarna verzija Skale te Upitnik samootkrivanja o dnevnim aktivnostima (Stattin i Kerr, 2000) i Upitnik samootkrivanja o osjećajima i brigama (Kerr, Stattin i Trost, 1999). Provjerena je latentna struktura i koeficijenti unutarnje konzistencije subskala. Rezultati pokazuju povezanost percipiranih roditeljskih ponašanja i mjera aktualnog samootkrivanja roditeljima što ukazuje na prediktivnu, ali i konstruktnu valjanost instrumenta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
066-0661686-1431 - Djeca, mladi, obitelji i socijalni razvoj Hrvatske (Ajduković, Marina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Pravni fakultet, Zagreb