Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 387972

Položaj neliterarnog diskursa u početnom čitanju


Grahovac-Pražić, Vesna; Balenović, Katica
Položaj neliterarnog diskursa u početnom čitanju // Zbornik radova sa 14. konferencije o čitanju
Osijek, Hrvatska, 2007. str. 279-284 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 387972 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Položaj neliterarnog diskursa u početnom čitanju
(The position of non-literary discourse in elementary reading)

Autori
Grahovac-Pražić, Vesna ; Balenović, Katica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Zbornik radova sa 14. konferencije o čitanju / - , 2007, 279-284

Skup
Konferencije o čitanju (14 ; 2007)

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 2005

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
diskurs; literarni; neliterarni; početnica; čitanje; učenje
(discourse; literary; non-literary; elementary book; reading; learning)

Sažetak
U tekstu se govori o diskursnoj stilistici i položaju literarnog diskursa prema drugim stilovima hrvatskoga književnog jezika. Osvješćuju se termini diskurs, književnost. Analiziraju se osobitosti literarnog diskursa u diskursnom polju. Literarni diskurs (dosad spominjan kao književno umjetnički stil/beletristički stil) nalazi se u klasifikacijama stilova u posebnom položaju. Po svojoj prirodi on se opire ovoj podjeli. Svi ostali diskursni tipovi određeni su funkcionalnošću, pragmatičnošću. Tako je naprimjer administrativni diskursni tip određen funkcijom u službenoj komunikaciji, (uredsko poslovanje, politički poddiskurs… ). Književno-umjetnički diskurs ne podliježe životnoj i društvenoj stvarnosti. Cjelokupno polje diskursa je materijal koji književnost može podvrgavati svom estetskom viđenju i preoblikovanju. Od prirodnih materijala ona stvara umjetnička djela. Književnoumjetnički diskurs određen je svojom estetskom prirodom što ga dovodi do bitnog svojstva literarnog koda i literarnosti. Ne možemo ga promatrati drukčije i izvan književnosti. Druge stilove čovjek koristi iz potrebe, da bi mogao komunicirati i živjeti u stvarnosti (zaposliti se, uspostaviti znanstvenu istinu, prenijeti poruku, « ; čavrljati» ; s prijateljima, govoriti na sastanku..) a književnoumjetnički stil nastaje iz spečifične ljudske potrebe za estetskom komunikacijom i recepcije takve komunikacije. Ne dovodeći u pitanje učeničku potrebu i opravdanost uvođenja u komunikaciju s umjetničkim tekstom ističe se zanemarenost neliterarog diskursa u učenju i usavršavanju čitanja. Ističe se složenost literarnog diskursa na leksičkoj, semantičkoj i stilističkoj razini što može otežati čitanje, podrazumijeva se čitanje s razumijevanjem. Isto tako neliterarni diskurs je čovjekova stvarnost a literarni potreba. Analiziran je korpus početnica i to: iz Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Italije, SAD i promatran odnos literarnog i neliterarnog diskursa. Neliterarni diskurs olakšava učenje čitanja po svojoj prirodi te tako pomaže u komunikaciji s literarnm diskursom koja je u fazi početnog čitanja specifična. Svakako bi trebalo u užbenike za učenje i usavršavanje čitanja afirmirati neliterarni diskurs i nije opravdan sadašnji položaj literarnog diskursa.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vesna Grahovac-Pražić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Grahovac-Pražić, Vesna; Balenović, Katica
Položaj neliterarnog diskursa u početnom čitanju // Zbornik radova sa 14. konferencije o čitanju
Osijek, Hrvatska, 2007. str. 279-284 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Grahovac-Pražić, V. & Balenović, K. (2007) Položaj neliterarnog diskursa u početnom čitanju. U: Zbornik radova sa 14. konferencije o čitanju.
@article{article, author = {Grahovac-Pra\v{z}i\'{c}, Vesna and Balenovi\'{c}, Katica}, year = {2007}, pages = {279-284}, keywords = {diskurs, literarni, neliterarni, po\v{c}etnica, \v{c}itanje, u\v{c}enje}, title = {Polo\v{z}aj neliterarnog diskursa u po\v{c}etnom \v{c}itanju}, keyword = {diskurs, literarni, neliterarni, po\v{c}etnica, \v{c}itanje, u\v{c}enje}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, author = {Grahovac-Pra\v{z}i\'{c}, Vesna and Balenovi\'{c}, Katica}, year = {2007}, pages = {279-284}, keywords = {discourse, literary, non-literary, elementary book, reading, learning}, title = {The position of non-literary discourse in elementary reading}, keyword = {discourse, literary, non-literary, elementary book, reading, learning}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font