Pregled bibliografske jedinice broj: 366901
Frane Petrić i Emanuele Tesauro o cilju pjesništva
Frane Petrić i Emanuele Tesauro o cilju pjesništva // 17. Dani Frane Petrića (glavna tema: Filozofija i globalizacija, stalna tema: Petrić i renesansne filozofske tradicije) / Zagorac, Ivana, Martinović, Ivica (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2008. str. 212-213 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 366901 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Frane Petrić i Emanuele Tesauro o cilju pjesništva
(Frane Petrić and Emanuele Tesauro on the purpose of poetry)
Autori
Metesi, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
17. Dani Frane Petrića (glavna tema: Filozofija i globalizacija, stalna tema: Petrić i renesansne filozofske tradicije)
/ Zagorac, Ivana, Martinović, Ivica - Zagreb : Hrvatsko filozofsko društvo, 2008, 212-213
ISBN
978-953-164-126-9
Skup
17. Dani Frane Petrića (Petrić i renesansne filozofske tradicije)
Mjesto i datum
Cres, Hrvatska, 24.09.2008. - 27.09.2008
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Petrić; Tesauro; poetika; retorika; čuđenje; ingegno
(Petrć; Tesauro; poetic; rhetoric; amazement; ingegno)
Sažetak
U Petrićevu učenju o čuđenju kao vanjskom cilju te tumačenju da novost čini osnovu čuđenja jasno se prepoznaju bitni teorijski elementi karakteristični za baroknu poetiku E. Tesaura. Iako se obojica slažu da pjesništvo treba pobuditi divljenje, odnosno začuditi, njihova se gledišta razlikuju u pogledu konačnog cilja čuđenja. Već u svojem ranom djelu Lettura sopra il sonetto del Petrarca Petrić poučava da pjesništvo treba svoj pravi, krajnji cilj naći u poticanju vrline, znanja i mudrosti. U poetičkoj teoriji 17. stoljeća, u kojoj svoje reprezentativno mjesto nalazi Emanuele Tesauro sa svojim kapitalnim djelom Il cannocchiale aristotelico, čuđenje ima za cilj u prvom redu prikazati pjesnikovu virtuoznost i impresionirati čitatelja majstorstvom jezične igre. Na temelju uočenih razlika između Petrićeva i Tesaurova tumačenja cilja pjesništva, u radu su obrađeni značenje i zadaća pojma ingegno. Unatoč tome što je navedeni pojam u teoriji baroknog predstavnika razrađeniji i složeniji nego kod creskog mislioca, on za obojicu predstavlja dokaz čovjekove sličnosti s Bogom, prirođenu sposobnost invencije, čudesnu snagu duha kojom umjetnik stvara poput drugog Boga. Ingegno ima ključnu ulogu u pjesničkom stvaranju, no za razliku od Tesaura, u Petrićevoj teoriji ingegno ne želi zabavljati, već obogaćivati ljudsku spoznaju i uzdizati duše do sfere inteligibilnog.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA
Projekti:
191-1911112-1088 - Hrvatska filozofija u europskom obzoru (16.-19. st.) (Schiffler-Premec, Ljerka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za filozofiju, Zagreb
Profili:
Željka Metesi Deronjić
(autor)