Pregled bibliografske jedinice broj: 353443
Folklorni amaterizam u Hrvatskoj: stanje i potrebe
Folklorni amaterizam u Hrvatskoj: stanje i potrebe // Knjižica sažetaka
Zagreb, Hrvatska: Hrvatsko etnološko društvo ; Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2007. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 353443 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Folklorni amaterizam u Hrvatskoj: stanje i potrebe
(Folklore amateurism in Croatia: conditions and needs)
Autori
Sremac, Stjepan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjižica sažetaka
/ - : Hrvatsko etnološko društvo ; Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2007
Skup
Predstavljanje tradicijske kulture na sceni i u medijima: stručno- znanstveni skup u povodu 40. međunarodne smotre folklora
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 01.06.2007. - 02.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
folklorni amaterizam; Hrvatska
(folklore amateurism; Croatia)
Sažetak
Stvaranje samostalne države i Domovinski rat snažno su utjecali na razvoj i djelovanje ukupnog pa tako i folklorno plesnog amaterizma. Početkom devedesetih godina u uzavreloj atmosferi revizije svih mogućih institucija u najvećem je dijelu zemlje napušten sustav institucionalnog organiziranja amatera (Savezi KUD-ova, Zajednice KUD-ova i druge slične asocijacije), a kao državna krovna institucija rasformiran je i Kulturno-prosvjetni sabor. Rat je pak na slobodnim područjima prepolovio ovu djelatnost, a na okupiranim je praktički uništio. Od završetka rata i mirne reintegracije do danas ova se djelatnost u kvantitativnom smislu potpuno oporavila i dostigla prijeratne razmjere, dok u kvalitativnom pogledu postoje određeni problemi. Scenska prezentacija i nadalje je prisutna kao isključiv oblik bavljenja folklornim plesom u Hrvata, jednako kao i podjela na tzv. izvorne i koreografirane skupine. Uočava se tendencija približavanja ovih dvaju oblika. Izvorne ili seljačke skupine unose u scenske prikaze svojih tradicija sve više elemenata organizacije plesnih i glazbenih primjera u pitke cjeline, često i sa znatnijim intervencijama. Primjetna je i sve jače izražena želja za prakticiranjem plesova šireg zavičaja, a potom i drugih krajeva i regija. Koreografi pak, odnosno točnije rečeno obrađivači, sve su suzdržaniji u primjeni umjetničkih sloboda u povezivanju i interpretaciji plesnog materijala i kreću se u umjetno suženim okvirima tzv. ?zagrebačke škole? scenskog predstavljanja folklora. Prevladavaju slični ili jedni te isti koreografski obrasci, a prisutno je i nekritično preuzimanje i ?posuđivanje? viđenih i poznatih autorskih koreografskih rješenja. Nije zadovoljavajuća niti prosječna izvedbena razina, odnosno nije sukladna sve većim zahtjevima današnje inozemne i domaće publike i u tom su smislu naše folklorne skupine sve manje konkurentne. Postojeći folklorni seminari i škole folklora programski su orijentirani najvećim dijelom prema učenju plesnih primjera, povijesti plesa, plesnom pismu, nošnji i glazbi, a stjecanju osnovnih plesnih vještina, metodologiji rada s plesačima, postavi tijela, fizičkoj pripremi i prevenciji ozljeda i sl. praktički se ne poklanja nikakva ili sasvim nedovoljna pozornost. Posljedica je sve niža razina plesne vještine (tehnike), a uz spomenuto nedostatno obrazovanje, mogući su razlozi prenošenje akcenta s plesa na vokalnu i likovnu komponentu (nošnju) i sve kraće vrijeme plesne aktivnosti pojedinog plesača. Nedostatna plesna vještina i nerazvijene vokalne sposobnosti još su uočljivije u izvornih skupina i opasno se približavaju diletantizmu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890668-0661 - Plesna etnografija i mnogostruki identiteti (Zebec, Tvrtko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Stjepan Sremac
(autor)