Pregled bibliografske jedinice broj: 347436
Interpretacije identiteta starih hrvatskih pisaca
Interpretacije identiteta starih hrvatskih pisaca // Dani hvarskoga kazališta/Prešućeno, zabranjeno, izazovno u hrvatskoj književnosti i kazalištu / Nikola Batušić...et al. (ur.).
Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zagreb ; Književni krug Split, 2007. str. 19-43 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 347436 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Interpretacije identiteta starih hrvatskih pisaca
(Interpretations of the identity of older Croatian writers)
Autori
Mrdeža Antonina, Divna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Dani hvarskoga kazališta/Prešućeno, zabranjeno, izazovno u hrvatskoj književnosti i kazalištu
/ Nikola Batušić...et al. - Zagreb : Split : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zagreb ; Književni krug Split, 2007, 19-43
ISBN
978-953-154-771-0
Skup
33. Dani hvarskoga kazališta/Prešućeno, zabranjeno, izazovno u hrvatskoj književnosti i kazalištu
Mjesto i datum
Hvar, Hrvatska, 03.05.2006. - 06.05.2006
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
interpretacije nacionalnog identiteta; starija hrvatska književnost; metodologija književne povijesti
(interpretations of national identity; older Croatian literature; methodology of literary history)
Sažetak
U članku se razmatra postupak naknadnog ucjepljenja kolektivnog identiteta i sporenja oko nacionalnog određenja književne baštine koja se u suvremenoj književnoj povijesti redovito naziva starija hrvatska književnost. Raščlambom metodologije dvaju načina interpretiranja nacionalnog identiteta hrvatskih starih pisaca (među dijelom talijanskih kroatista, i u skupni srpskih književnih povjesničara) uviđaju se zanimljiva preklapanja u odabiru i demonstriranju argumentacije i u načinu izvođenja posve oprečnih zaključaka. Članak ne pretendira sveobuhvatnoj prezentaciji svih glasova i mišljenja o pripadnosti starije hrvatske književnosti u književnoj povijesti, nego se uglavnom zadržava na razmatranju odabranih (reprezentativnih) uzoraka: s jedne strane, uradaka talijanskog komparatista A. Cronie i njegovih istomišljenika i, s druge strane, beogradske filološke škole. U prvom dijelu članka predstavljena su polazišna načela interpretacije talijanske škole, koja ponajprije talijanski jezik u književnosti istočne jadranske obale rabi kao legitimaciju identiteta, a potom rabe i različite slojeve književnog djela, i dovode ih u vezu s kolektivnim samoodređenjem pisca, odnosno nacije. U drugom je dijelu članka prezentirano kako se posredstvom istog i sličnog « ; dokaznog materijala» ; iz jedne književne baštine pokušava kreirati posve drukčiji identitet. Raščlambom prezentiranja hipoteze, načina tumačenja dokaza i izvedbe zaključaka otkrivaju se jasne pretpostavke o načinu plasiranja geopolitičkih vizija posredstvom metodologije povijesti književnosti u talijanskih kroatista i srpskih književnih povjesničara. Također otkrivaju se i razlike između postupaka kreiranja « ; zamišljene« ; i « ; izmišljene» ; nacionalne zajednice, premda se sa spornim teorijama u ovom članku samo usputno i mjestimično uspoređuju interpretacije identiteta u domaćoj književnoj povijesti, koje su nastajale, uglavnom, kao obrambene reakcije politički akceptiranoga stanja stvari još iz XIX. stoljeća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
70768
130-1301070-1056 - Imagološka istraživanja hrvatske književnosti od 16. do 19. stoljeća (Dukić, Davor, MZOS ) ( CroRIS)
269-1301070-0768 - Nacionalni prostor u djelima starih hrvatskih pisaca (Mrdeža-Antonina, Divna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Divna Mrdeža Antonina
(autor)