Pregled bibliografske jedinice broj: 344367
Uvodi glasovitih govora : kako steći naklonost publike i stvoriti zanimanje za temu
Uvodi glasovitih govora : kako steći naklonost publike i stvoriti zanimanje za temu // Razgovori o retorici : zbornik odabranih radova s IV. znanstvenog skupa s međunarodnim sudjelovanjem "Istraživanja govora" / Ivas, Ivan ; Škarić, Ivo (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filološko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 103-128
CROSBI ID: 344367 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uvodi glasovitih govora : kako steći naklonost publike i stvoriti zanimanje za temu
(Speech introductions in the anthology Famous speeches : How to gain attention and win favour of the audience)
Autori
Pletikos, Elenmari ; Vlašić Duić, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Razgovori o retorici : zbornik odabranih radova s IV. znanstvenog skupa s međunarodnim sudjelovanjem "Istraživanja govora"
Urednik/ci
Ivas, Ivan ; Škarić, Ivo
Izdavač
Hrvatsko filološko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2007
Raspon stranica
103-128
ISBN
978-953-7067-80-9
Ključne riječi
privlačenje pozornosti, izražavanje vjerodostojnosti govornika, retoričke vještine
(drawing attention. speaker credibility expression, rhetorical skills)
Sažetak
U radu istražujemo na koje sve načine glasoviti govornici u 127 analiziranih početnih dijelova govora objavljenih u zbirci Glasoviti govori (1999) ostvaruju funkcije uvoda: privlačenje pozornosti, stvaranje naklonosti prema govorniku te pobuđivanje zanimanja za temu. Rad ispituje koliko se često pojavljuju pojedini elementi uvoda, kakve su specifičnosti uvoda s obzirom na vrstu govora (opći politički govor, parlamentarni, sudski, vojni govor, propovijed i svečani prigodni govor) te postoji li imanentno pravilo o redoslijedu pojedinih elemenata uvoda. Analiza tekstova pokazuje da je jedini formalni element početka govora oslovljavanje publike (koje se pojavljuje u 62 analizirana govora, što je 49% korpusa). Načini na koje se stječe pozornost te jača veza publike i govornika (tzv. stvaranje naklonosti) jesu: hvaljenje publike (32 govora), izražavanje skromnosti govornika (27) i uspostavljanje vjerodostojnosti govornika (24), a u sudskim i parlamentarnim govorima govornici često počinju pokudom svojih protivnika (7). Od načina kojim govornik ulazi u temu najčešća je priča (29 govora), a zatim, podjednako često, citat (10), retoričko pitanje (11), počinjanje sa središnjom misli, nagli početak (11) ili najava prigode držanja govora (7). Redoslijed u pojedinim elementima uvoda nije utvrđen, tj. iz glasovitih se govora ne može izvesti pravilo o redoslijedu elemenata kojim govornik stvara zanimanje za temu ili stječe naklonost. Ti se elementi u govorima isprepliću, a govornici često rabe više načina stvaranja veze s publikom (npr. i skromnost i vjerodostojnost i pohvalu publike) i zanimanja za temu u istoj uvodnoj rečenici. Izuzmemo li oslovljavanje, kao element uspostavljanja veze između govornika i publike, 52 analizirana govora (41% korpusa) govornici počinju temom, a poslije se vraćaju elementima stvaranja naklonosti ili ih potpuno izostavljaju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-0745 - Slobodne i uvjetovane izgovorne mijene jezičnih čestica u općem hrvatskome (Lazić, Nikolaj, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb