Pregled bibliografske jedinice broj: 317431
Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae. (De)konstrukcija auto- i heteropredodžbi u diskursu baroknog heroizma
Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae. (De)konstrukcija auto- i heteropredodžbi u diskursu baroknog heroizma // Umjetnost riječi, 51 (2007), 3-4; 249-264 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 317431 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae. (De)konstrukcija auto- i heteropredodžbi u diskursu baroknog heroizma
(Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae. (De)construction of auto- and heterostereotypes in the discourse of Baroque heroism)
Autori
Blažević, Zrinka
Izvornik
Umjetnost riječi (0503-1583) 51
(2007), 3-4;
249-264
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Ivan Franjo Čikulin; Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae; barokni heroizam; imagologija
(Ivan Franjo Čikulin; Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae; baroque heroism; image studies)
Sažetak
U ovome će se radu pokušati interpretativno osvijetliti naoko anakron fenomen konstruiranja ranomodernoga "ilirskoga" nacionalnog pamćenja na primjeru danas gotovo zaboravljenog latinskog spjeva Ivana Franje Čikulina Ideae magnanimitatis Illyricae et Pannonicae (Zagreb, 1705.). Budući da je djelo primarno bilo namijenjeno "obrazovanju mladeži" zagrebačke isusovačke akademije, ponajprije će se analizirati retoričko-poetičke strategije konstruiranja odnosno modaliteti interiorizacije normativnih auto- i heteropredodžbi, kao okosnice legitimnoga nacionalnog pamćenja u diskursu baroknog heroizma. Premda bi se na osnovu strukture djela moglo zaključiti da se diskurzivna konstrukcija i reprezentacija supostavljenih "ilirskog" i "panonskog" nacionalnoga pamćenja zasnivaju na principu paralelizma i ekvivalencije, pomnije će čitanje razotkriti da je na djelu popularna barokna strategije kontrastivne disimulacije, čime se moralno superiorni "ilirski" nacionalni autostereotip gradi kao opreka negativnom ili barem etički ambivalentnom "panonskom" heterostereotipu. Konačno, na temelju povijesno-političke kontekstualizacije pokušat će se ocrtati neke od pragmatičnih funkcija Čikulinova spjeva kao dispozitornog pedagoškog modela etičke, ali i ideološko-političke formacije, sukladno aktualnoj emancipacijskoj politici hrvatskih staleža.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija