Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 312356

Prometna politika u funkciji održivog razvoja


Steiner, Sanja; Sapunar, Josip; Golubić, Jasna
Prometna politika u funkciji održivog razvoja // Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje / Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2007. str. 227-234 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 312356 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Prometna politika u funkciji održivog razvoja
(Transport Policy within Context of Sustainable Development)

Autori
Steiner, Sanja ; Sapunar, Josip ; Golubić, Jasna

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje / Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja - Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2007, 227-234

ISBN
978-953-154-790-1

Skup
Znanstveni skup "Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje"

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 28.11.2007

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Prometne nezgode i nesreće; mjere prevencije; sigurnosni menadžment; održivi razvoj; prometna politika
(Transport Incidents and Accidents; Prevention Measures; Safety Management; Sustainable Development; Transport Policy)

Sažetak
Prometno planiranje ne može se temeljiti na zadovoljavanju prometne potražnje, nego mora kontrolirati prometni rast i ciljano ga kanalizirati modeliranjem opcija induciranja željenje potražnje. Poimanje prometnog sustava zahtijeva integrativni intermodalni pristup te poznavanje temeljnih postulata održivog razvitka. Metodologija strategijskog prometnog planiranja temelji se na kompleksu utjecajnih čimbenika. Ona podrazumijeva sustavno izučavanje šire problematike – od geoprometne analize i dinamike prometnih tokova do elemenata prometne politike – infrastrukture, gospodarenja i regulative ; eksternih troškova prometa ; sigurnosti i zaštite okoliša u prometu ; specifikuma gradskog prometa i prostornog planiranja ; novih tehnologija u funkciji prometnog razvoja ; transport acquisa itd. Sintagma održivog razvitka, koja se terminološki uvriježila aktualizacijom Rio deklaracije i nastavno Kyoto protokola devedesetih godina prošlog stoljeća, temelji se na « tree pillar» koncepciji razvoja, koji podrazumijeva ekonomski rast uvjetovan ekološkom ravnotežom i društvenim napretkom. Korelativna i izrazito suportivna funkcija prometa u gospodarskom rastu na globalnoj razini tijekom dosadašnjeg se je razvoja manifestirala strategijskom opcijom „ demand oriented” planiranja što je rezultiralo stihijskim rastom onih transportnih modula koji su parirali zahtjeve prometnog tržišta i tržišne potražnje, poglavito rastom cestovnog i zračnog prometa. Takav neuravnoteženi prometni razvoj, dodatno pospješen procesima globalizacije, deregulacije i liberalizacije tržišta, implicirao je poremećaje, kako u uvjetima tržišnog natjecanja prometnih grana, tako i u učinkovitosti prometnih sustava na razini mreža, a ponajviše u razvoju specifičnih kategorija prometa, kao što su javni i gradski promet. Negativna dimenzija prometa, artikulirana pojmom eksternih troškova prometa, veličinom je dosegla ekonomske koristi prometnog sektora pa recentni strategijski dokumenti usvajaju novu opciju « goal oriented» planiranja, koja diktira odvajanje međuzavisnosti prometnog i gospodarskog rasta te kontrolu rasta, poglavito cestovnog prometa. Smanjenje štetnog utjecaja prometa na čovjeka i životni okoliš podrazumijeva sinkroniziranu primjenu inovativnih tehnologijskih, operativnih i ekonomskih mjera. U kontekstu geopolitičkih promjena u Europi – ujedinjenja Njemačke i raspada bivše Jugoslavije, Čehoslovačke i Sovjetskog saveza, kao i proširenja Europske unije, unapređenje prometnog sektora važna je pretpostavka za dinamičnije integracijske učinke. Većina europskih zemalja pokazuje tendenciju ukidanja subvencioniranog statusa prometnog sektora i smanjenja utjecaja državne uprave različitim oblicima deregulacije, decentralizacije i privatizacije. Jedinstveno tržište označilo je zaokret u zajedničkoj prometnoj politici Europske unije i rezultiralo liberalizacijom prometnog sektora, uvažavajući pri tom određena društvena, ekonomska i prostorna ograničenja. Izazovi jedinstvenog tržišta proširene Europske unije, naime, trebaju biti praćeni zajedničkom prometnom strategijom, implementiranom na nacionalnim razinama odgovarajućom prometnom politikom. Transportna industrija ima važnu ulogu u privredi Europske unije s udjelom od 7 posto u bruto domaćem proizvodu, 7 posto ukupno uposlene populacije, 40 posto svih investicija i 30 posto energetske potrošnje. Prometna potražnja je označena konstantnim rastom u posljednjih dvadeset godina sa stopom od 2, 3 posto u robnom prometu, a 3, 1 posto u putničkom prometu. Osim suportivne funkcije prometa u ekonomskom razvoju, ravnomjernoj prostornoj distribuciji i socijalnoj koheziji, prometna politika treba odgovoriti zahtjevima smanjenja negativne dimenzije prometa izražene veličinom eksternih troškova.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Projekti:
101-1012370-2371 - Komplementarna prometna politika (Božičević, Josip, MZOS ) ( CroRIS)
135-1352339-3045 - Strategijsko modeliranje razvoja zračnog prometa (Steiner, Sanja, MZOS ) ( CroRIS)
135-1352339-2344 - Internalizacija eksternih troškova prometa i metodologija prevencije (Golubić, Jasna, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Steiner, Sanja; Sapunar, Josip; Golubić, Jasna
Prometna politika u funkciji održivog razvoja // Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje / Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2007. str. 227-234 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Steiner, S., Sapunar, J. & Golubić, J. (2007) Prometna politika u funkciji održivog razvoja. U: Kaštela, S. & Steiner, S. (ur.)Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje.
@article{article, author = {Steiner, Sanja and Sapunar, Josip and Golubi\'{c}, Jasna}, year = {2007}, pages = {227-234}, keywords = {Prometne nezgode i nesre\'{c}e, mjere prevencije, sigurnosni menad\v{z}ment, odr\v{z}ivi razvoj, prometna politika}, isbn = {978-953-154-790-1}, title = {Prometna politika u funkciji odr\v{z}ivog razvoja}, keyword = {Prometne nezgode i nesre\'{c}e, mjere prevencije, sigurnosni menad\v{z}ment, odr\v{z}ivi razvoj, prometna politika}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Steiner, Sanja and Sapunar, Josip and Golubi\'{c}, Jasna}, year = {2007}, pages = {227-234}, keywords = {Transport Incidents and Accidents, Prevention Measures, Safety Management, Sustainable Development, Transport Policy}, isbn = {978-953-154-790-1}, title = {Transport Policy within Context of Sustainable Development}, keyword = {Transport Incidents and Accidents, Prevention Measures, Safety Management, Sustainable Development, Transport Policy}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font