Pregled bibliografske jedinice broj: 305308
Razlika u sintaktičkoj obradi djece uredna jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama
Razlika u sintaktičkoj obradi djece uredna jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama // Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Zagreb, Hrvatska, 2007. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 305308 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razlika u sintaktičkoj obradi djece uredna jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama
(Difference in syntactic processing between children with typical language development and children with Specific Language Impairment)
Autori
Palmović, Marijan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
KEP; djeca s posebnom jezičnom teškoćom
(ERP; children with Specific Language Impairment)
Sažetak
Metodom kognitivnih evociranih potencijala istraživala se sintaktička obrada djece uredna jezična razvoja (UJR) i djece s Posebnim jezičnim teškoćama (PJT) kako bi se otkrila razlika u jezičnoj obradi tih dviju skupina djece i pružili dokazi za one teorijske pristupe PJT koji uzroke poremećaja ne vide u nedostatku neke komponente jezičnoga znanja (npr. Rice: extended optional infinitive hypothesis ili van der Lely: Gramatički PJT), nego "površinski" poremećaj objašnjavaju nedostatkom obrade na nekoj od razina jezične obrade (npr. Leonard: "surface hypothesis" ili "hipoteza niske fonetske supstance" ili Tallal: nedostatak u obradi brzih zvučnih podražaja). Nedostatak u jezičnoj obradi u ovome se radu promatrao na sintaktičkoj razini, u dva eksperimenta kojima je bio cilj (1) disocirati različite elemente morfosintaktičke obrade (prema Gramatici uloga i referenci Roberta van Valina) i (2) utvrditi razliku u jezičnoj obradi djece UJR i djece s PJT i to ne samo s obzirom na uobičajene elektrofiziološke pokazatelje (latencija i distribucija komponenti), nego i s obzirom na spomenutu disocijaciju. Eksperimenti su provedeni na dvjema skupinama djece, na skupini djece UJR i djece s PJT. Skupine su izjednačene po dobi (9-11 godina). Dobivene su razlike u karakterističnim komponentama, i to između eksperimentalnih uvjeta (pravilna - nepravilna rečenica), između eksperimenata, ali i razlike između dviju skupina ispitanika pri čemu je u skupini djece s PJT dobivena značajno manja razlika između eksperimentalnih uvjeta. Isto tako, disocijacija sintaktičkih elemenata uočena na skupini djece UJR značajno je slabija u skupini djece s PJT. Takvi rezultati indicija su različite jezične obrade u djece s PJT koja se, čini se, ne oslanjaju na gramatičke kategorije u rekonstrukciji značenja rečenice ("agramatičko razumijevanje").
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Politologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Marijan Palmović
(autor)