Pregled bibliografske jedinice broj: 226959
Majka, žena, učenica. Mjesto i uloga Isusove majke u Ivanovu evanđelju
Majka, žena, učenica. Mjesto i uloga Isusove majke u Ivanovu evanđelju // Bogoslovska smotra - Ephemerides theologicae Zagrabiensis, 75 (2005), 1; 97-116 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 226959 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Majka, žena, učenica. Mjesto i uloga Isusove majke u Ivanovu evanđelju
(Mother, woman, disciple: The place and role of Jesus'mother in John's Gospel)
Autori
Dugandžić, Ivan
Izvornik
Bogoslovska smotra - Ephemerides theologicae Zagrabiensis (0352-3101) 75
(2005), 1;
97-116
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Isusova majka; žena; učenica; Isus; Mesija; Židovi; svadba; vino; Isusova slava; vjera učenika; Ljubljeni učenik; Isusova oporuka; prihvatiti
(Jesus'mother; woman; disciple; Jesus; Messiah; Jews; wedding (feast); wine; Jesus'glory; faith of the disciples; the Loved Disciple; Jesus'testament; acceptance)
Sažetak
Četvrto evanđelje o Isusovoj majci Mariji govori na tri mjesta: u izvješću o prvom Isusovu znamenju na svadbi u Kani Galilejskoj (2, 1-11) ; u raspravi Židova o Isusovu porijeklu (6, 42) i u prizoru podno križa (19, 25-27). U teološkom pogledu posebno se zanimljivim čini prvo i zadnje mjesto, jer u Kani Isus prvi put javno nastupa kao Izraelov Mesija, a scena podno križa predstavlja zadnji čin njegova života prije konačne proslave. Čini se da oba mjesta daleko nadilaze povijesno izvješće o događajima iz Isusova života i da predstavljaju značajne čvorišne točke teologije Ivanova evanđelja. To se najbolje vidi u usporedbi sa sinopticima i u dubokoj simbolici kojom obiluju ti tekstovi. Za razliku od sinoptika koji Isusovu majku navode njezinim osobnim imenom Marija, ovdje se to ime uopće ne pojavljuje. O njoj evanđelist govori kao o Isusovoj majci, a Isus je naziva "ženo". Njezina posrednička uloga (2, 4) djeluje zagonetno: Isus je prvo odbija, a onda ipak čini čudo (2, 4s). Cijeli tekst 2, 1-11 pun je simbolike koja govori o dubljem pozadinskom značenju: svadba kao pozornica čuda, Isusov "čas", posude za vodu, velika količina i vrsnost vina, zagonetka oko njegova porijekla (2, 9), objava Isusove slave i vjera učenika (2, 11). Scena podno križa također pokazuje posebnost u odnosu na sinoptike. Doki oni uopće ne spominju Isusovu majku među ženama na Kalvariji, ovdje je ona jedina izdvojena pod križem. Novost je i Ljubljeni učenik u njezinu društvu kojega sinoptici uopće ne poznaju. A sve to kulminira u Isusovoj riječi kojom povjerava učenika majci i majku učeniku, što opet, kako se čini, mora imati dublje teološke razloge.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
POVEZANOST RADA