Pregled bibliografske jedinice broj: 225467
Petofaktorski model ličnosti, stres, suočavanje i tjelesni simptomi u ranoj adolescenciji
Petofaktorski model ličnosti, stres, suočavanje i tjelesni simptomi u ranoj adolescenciji // XIV. Dani psihologije u Zadru - sažetci radova / Ćubela Adorić, Vera ; Manenica, Ilija ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2004. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 225467 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Petofaktorski model ličnosti, stres, suočavanje i tjelesni simptomi u ranoj adolescenciji
(Five-factor personality model, stress, coping and physical symptoms in early adolescence)
Autori
Kalebic Maglica, Barbara ; Hudek-Knežević, Jasna ; Kardum, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XIV. Dani psihologije u Zadru - sažetci radova
/ Ćubela Adorić, Vera ; Manenica, Ilija ; Penezić, Zvjezdan - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2004
Skup
XIV. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26.05.2004. - 29.05.2004
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
petofaktorski model ličnosti; stres; suočavanje; tjelesni simptomi; adolescencija
(five-factor personality model; stress; coping; physical symptoms; adolescence)
Sažetak
Na uzorku od 727 ispitanika dobi od 11 do 16 godina korištenjem path i regresijskih analiza ispitano je kako stilovi suočavanja sa stresom (problemu usmjereno suočavanje, emocijama usmjereno suočavanje i suočavanje izbjegavanjem) i različiti izvori stresa (stres vezan uz roditelje, nastavnike, drugu djecu i postignuće) posreduju i moderiraju efekte dimenzija petofaktorskog modela ličnosti (ekstraverzija, neuroticizam, savjesnost, ugodnost i otvorenost) na čestinu doživljenih tjelesnih simptoma. Dobiveni rezultati pokazuju da stres vezan uz nastavnike posreduje efekte neuroticizma i savjesnosti, a stres vezan uz vršnjake efekte neuroticizma i ekstraverzije na čestinu tjelesnih simptoma. Također, emocijama usmjereno suočavanje posreduje efekte ekstraverzije, a suočavanje izbjegavanjem efekte savjesnosti i neuroticizma na tjelesne simptome. Od različitih izvora stresa, samo stres vezan uz nastavnike značajno moderira efekt neuroticizma na tjelesne simptome. Naime, kod ispitanika visokog neuroticizma čestina tjelesnih simptoma više raste u funkciji intenzivnijeg stresa vezanog uz nastavnike nego kod emocionalno stabilnih ispitanika. Od stilova suočavanja, samo problemu usmjereno suočavanje moderira efekt neuroticizma na tjelesne simptome. Kod osoba visokog neuroticizma čestina tjelesnih simptoma se povećava, a kod emocionalno stabilnih osoba smanjuje u funkciji višeg problemu usmjerenog suočavanja. Dobiveni su odnosi komentirani u kontekstu različitih mehanizama putem kojih osobine ličnosti, stilovi suočavanja i izvori stresa izravno i neizravno mogu djelovati na ishodne varijable.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija