Pregled bibliografske jedinice broj: 212155
Suradnja ljekarnika i pacijenta - Put do učinkovitijeg liječenja
Suradnja ljekarnika i pacijenta - Put do učinkovitijeg liječenja, 2005., diplomski rad, Farmaceutsko-biokemijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 212155 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suradnja ljekarnika i pacijenta - Put do učinkovitijeg liječenja
(Pharmacist-patient Collaboration - A Way to Efficient Treatment)
Autori
Charif, Dunya
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Farmaceutsko-biokemijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
27.09
Godina
2005
Stranica
59
Mentor
Jadrijević-Mladar Takač, Milena
Neposredni voditelj
Jakševac-Mikša, Maja
Ključne riječi
suradnja ljekarnik-pacijent; farmaceutska skrb; samoliječenje; informiranje o lijekovima; potrebe pacijenta; percepcija pacijenta o ljekarničkim ulugama
(patient-pharmacist's relationship; pharmaceutical care; self-care; information about drugs; patient's needs; patient's perception of pharmacists' services)
Sažetak
U ovom radu istražen je odnos ljekarnik - pacijent, zadovoljstvo pacijenata s ljekarničkim uslugama i informiranost pacijenata o lijekovima koje upotrebljavaju. Opisana je i farmaceutska skrb sa smjernicama za provedbu EuroPharm Forum/WHO projekta “ Pitajte o svojim lijekovima” (Questions to ask about your medicine). Dizajn studije uključuje provedbu anonimne ankete pomoću prikladno oblikovanog upitnika za pacijenate i odgovarajuću obradu podataka. Anketa je provedena u 52 ljekarne s područja cijele Hrvatske, a anketirano je 1649 pacijenata. Najviše pacijenata imalo je između 40 i 59 godina (40, 4%). Najbrojniji ispitanici bili su srednje stručne spreme (56, 9%). Pacijenti su odgovarali na 18 pitanja upitnika, a dobiveni podaci su obrađeni statističkom analizom. Prvi dio ankete sastojao se iz pet ključnih pitanja: a) Čemu služi podignuti lijek, b) Kako i kada ga treba uzimati, c) Kako dugo ga treba uzimati, d) Kakvo nepoželjno djelovanje može imati i e) Koja su ograničenja pri primjeni lijeka. Rezultati istraživanja su pokazali da su pacijenti zadovoljavajuće informirani o svojoj bolesti, no nedovoljno informirani o lijekovima koje rabe. To se posebice odnosi na ispravno uzimanje lijeka, moguće nuspojave, interakcije i kontraindikacije lijekova. Tako primjerice relativno velik broj ispitanika (28%) nije znao za moguće nepoželjno djelovanje lijeka kojeg rabi i koja su ograničenja pri primjeni (26, 3%). Drugi dio ankete odnosio se na zadovoljstvo pacijenata s ljekarničkim uslugama (pitanja 11 -14). Iz analize odgovora može se zaključiti da pacijenti (59, 5%) imaju pozitivan stav prema ljekarnicima, te da su uglavnom zadovoljni s ljekarničkim uslugama. Najčešće primjedbe na ljekarničke usluge bile su: dugo čekanje, nedostatak osoblja, neadekvatna komunikacija, te nedovoljna informiranost ljekarnika o nekim lijekovima. Velik broj ispitanika (65, 5%) smatra da je u ljekarnama potreban izdvojeni prostor u kojem bi mogli otvorenije razgovarati o svojim zdravstvenim tegobama. Kako relativno velik broj pacijenata, osobito starije dobi, istodobno uzima više lijekova (u prosjeku tri, ali i do deset), postoji opasnost od interakcija lijekova što može dovesti do znatnih problema u terapiji. Može se zaključiti da bi ljekarnici trebali više vremena posvetiti savjetovanju i informiranju pacijenata.
Izvorni jezik
Spa
Znanstvena područja
Farmacija
Napomena
Diplomski rada je napravljen u suradnji s Hrvatskim farmaceutskim društvom. Opisana istraživanja rezultat su aktivnosti provedenih u dijelu nacionalnog projekta "Pitajte o svojim lijekovima" koji je sastavni dio međunarodnog projekta "Question to ask about your medicines" (QaM, EuroPharm Forum /WHO Euro) Svjetske zdravstvene organizacije/Regionalnog ureda za Europu. Cilj međunarodnog, a time i nacionalnog projekta je implementacija novih farmaceutskih usluga u svakodnevnu farmaceutsku praksu, te promidžba farmaceutskih aktivnosti na nacionalnoj i međunarodnoj razini.