Pregled bibliografske jedinice broj: 211777
Komodifikacija kulture
Komodifikacija kulture // Festivali čipke i kulturni turizam
Lepoglava, Hrvatska, 2005. (predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 211777 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komodifikacija kulture
(Commodification of Culture)
Autori
Pletenac, Tomislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Festivali čipke i kulturni turizam
/ - , 2005
Skup
Festivali čipke i kulturni turizam
Mjesto i datum
Lepoglava, Hrvatska, 22.09.2005. - 25.09.2005
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
komodifikacija kulture; redefinicija lokalnog; nacionalno-povijesna samoidentifikacija
(commodification of culture; redefinition of localism; national-historical selfidentification)
Sažetak
Tekst se bavi odnosom kapitala i kulture. Do sada je ekonomska podloga služila isključivo interpretaciji pojedinih kulturnih fenomena. No, od pada Berlinskog zida i trajanja nove liberalne ekspanzije (neki će reći i novog kolonijalizma) etnologija i kulturna antropologija nalaze se ispred snažnog zahtijeva komodifikacije ne samo vlastitog predmeta (kulture) već i vlastite interpretacije. Drugim riječima i na razini interpretacije sa Zapada dolaze snažni zahtjevi za komodifikacijom studija i studenata koji s njega dolaze. Koliko god to bilo u skladu s neoliberalnim postulatima kapitalizma, znanje i kulturna baština ne mogu biti isključivo management. Naime, jedna velika količina vremena i energije mora biti uložena u fundamentalna i teorijska istraživanja koja jedina omnogućuju da dio znanja na kraju bude i doslovce komodificiran. Prolazeći kroz nekoliko primjera komodifikacija pojedinih materijalnih kultrnih artefakata ukazuje se na problem redefinicije lokalnog nadređenim pojmovima poput države, ekonomije, globalizma i ideologije kao ključnog pojma u komodifikaciji. Problem komodifikacije tako naglo postaje prostor sukoba različitih kulturnih praksi u kojima djeluju svi elementi postkolonijalne teorije od pregovaranja (« ; negotiation» ; ) do hinjene uljudbe, stereotipizacije i nacionalno-povijesne samoidentifikacije. Oprezni analitičar kulture time nužno mjenja položaj agenta za transfer « ; know-how» ; u proizvođača novih objekata na zgusnutom i elitnom tržištu zapadne teorije. Iako u toj liberalnoj metafori naizgled leži sva nemogućnost komuniciranja post- (kolonijalane, socijalističko-komunističke ili neke druge) teorije od egzoticiranog prostora istočne Evrope prema Zapadu, zbog svih mogućih kulturno-jezično-kodifikacijsko, ali i personalno-cehovskih embarga, ostaje i dalje stara pozicija šamana vlastitih kulturnih praksi, dvoglavog stvora koji vrluda između vlastitih praksi ponašanja i njihovih teorijskih interpetacija, uvjek u poziciji niti objekta niti subjekta zapadne antropološke misli. To ne-pripadanje unatoč svemu otvara prostor slobode kojeg je do sada najizraženije popunio Edward Said (ne)pripadnik Palestine ali i SAD-a.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija