Pregled bibliografske jedinice broj: 189658
Suvremenost Vuk-Pavlovićevog poimanja budućnosti
Suvremenost Vuk-Pavlovićevog poimanja budućnosti // Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije / Barišić, Pavo (ur.).
Zagreb: Institut za filozofiju, 2000. str. 397-406 (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 189658 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suvremenost Vuk-Pavlovićevog poimanja budućnosti
(Contemporaneity of Vuk-Pavlović's conception of future)
Autori
Polić, Milan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije
/ Barišić, Pavo - Zagreb : Institut za filozofiju, 2000, 397-406
Skup
Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 23.06.1999. - 25.06.1999
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
budućnost; stvaralaštvo; vrijeme
(creativity; futurity; teme)
Sažetak
Svoje poimanje vremena, koje ako je bitno vrijeme izvire iz "budućnosti", Pavao Vuk-Pavlović izgradio je dvadesetih godina 20. stoljeća. Iako ih on sam tako ne imenuje, ali za to daje dovoljnu osnovu, Vuk-Pavlović razlikuje prirodno i povijesno vrijeme. Prirodno je vrijeme linearno. Ono se očituje tek kao puki neprekinuti slijed jednakovrijednih nebitnih promjena prema nekom "prije" i "poslije". U prirodnom vremenu nema ni "prošlosti" ni "budućnosti", jer je ono lišeno vrijednosti i svrhe. "Prošlost" i pogotovo "budućnost" u biti su povijesnog vremena. No upravo zato što izvire iz "budućnosti" povijesno je vrijeme nelinearno, nejednako zgusnuto i ne uvijek na istom pravcu. Povijesno se vrijeme očituje kao ostvarenje vrijednosti s kojima je "budućnost" naslućena. Dakle kao povijesno događanje ili kao događanje povijesnog, a ne kao puko bivanje više-manje istog. Ostvarenje pak novih vrijednosti nije moguće bez stvaralaštva nošenog vjerom i nadom u ostvarenje vrijednosti kojima je to stvaralaštvo pokrenuto. To znači da je budućnost prisutna u ljudima kao sloboda, ili da ljudi samo kao slobodni još imaju budućnosti. Vuk-Pavlovićevo poimanje "budućnosti" kao izvora povijesnog vremena ne samo da je bilo na filozofskoj razini nekih njegovih svjetski poznatih suvremenika, nego je svakim danom, s novim odmacima od znanstvenog redukcionizma, sve aktualnije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija