Pregled bibliografske jedinice broj: 187844
Struktura odgojno-obrazovnih filozofija učitelja u Republici Hrvatskoj
Struktura odgojno-obrazovnih filozofija učitelja u Republici Hrvatskoj, 2005., magistarski rad, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 187844 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Struktura odgojno-obrazovnih filozofija učitelja u Republici Hrvatskoj
(Structure of Teachers' Educational Philosophies in Republic of Croatia)
Autori
Cetinić, Gea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
10.02
Godina
2005
Stranica
144
Mentor
Mušanović, Marko
Ključne riječi
učitelji; nastavnici; obrazovanje nastavnika; odgojno-obrazovna filozofija; epistemološka uvjerenja; esencijalizam; perenijalizam; progresivizam; egzistencijalizam; biheviorizam
(teachers; educators; teachers' education; educational philosophy; epistemological beliefs; essentialism; perennialism; progressivism; existentialism; behaviourism)
Sažetak
Odgojno-obrazovni rad učitelja i nastavnika određen je njihovim osobnim filozofijama odgoja i obrazovanja koje uvjetuju njihova epistemološka uvjerenja - uvjerenja o prirodi znanja i učenja. Polazište za ispitivanje odgojno-obrazovnih filozofija učitelja i nastavnika u Republici Hrvatskoj bila je sljedeća klasifikacija odgojno-obrazovnih filozofija: esencijalizam, perenijalizam, progresivizam, egzistencijalizam i biheviorizam. Svrha provedenog istraživanja bila je ispitati odgojno-obrazovne filozofije učitelja i nastavnika u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj i njihova uvjerenja o učenju i poučavanju koja su usustavljena u tematske cjeline: kurikulum (nastavni plan i program), metode učenja i poučavanja, svrha i ciljevi odgoja i obrazovanja, uloga nastavnika i položaj učenika u odgojno-obrazovnom sustavu. U ovom je istraživanju primijenjena prilagođena skala procjene iz Sadker, M.P. - D.M. (1988.), Teachers, Schools and Society, New York, Random House, utvrđena kao mjerni instrument, a drugi dio upitnika čini anketni upitnik za učitelje/nastavnike kojim se utvrđuju opći podaci o spolu, stručnoj spremi, radnom iskustvu u nastavi, radnom mjestu - predmetnom području, vrsti škole i županiji - regiji u kojoj se nalazi škola ispitanika. Izvršen je računalni unos i provedena obrada podataka uz primjenu statističkog programa SPSS 11, 5 te su rabljene osnovne metode deskriptivne i inferencijske statistike. Ispitivanje je provedeno u 90 škola: 45 osnovnih, 21 gimnaziji i 24 srednje strukovne škole, a sudjelovala su 822 učitelja u osnovnim školama, 377 nastavnika u gimnazijama i 425 nastavnika u strukovnim školama, ukupno 1624 učitelja i nastavnika iz škola u svim županijama - regijama u Republici Hrvatskoj. Prema opisu i analizi strukture uzorka utvrđena je njegova reprezentativnost, a analiza povezanosti varijabla u strukturi uzorka pokazuje da postoji povezanost između spola te radnog iskustva ispitanika, njihove stručne spreme i radnog mjesta, između radnog iskustva ispitanika i njihove stručne spreme te radnog mjesta - predmetnog područja. Rezultati istraživanja pokazuju da učitelji i nastavnici u Republici Hrvatskoj najviše prihvaćaju odgojno-obrazovnu filozofiju progresivizma, zatim filozofiju biheviorizma i perenijalizma, dok su najmanje i podjednako skloni odgojno-obrazovnim filozofijama esencijalizma i egzistencijalizma. Ispitivanje utjecaja spola, stručne spreme, radnog iskustva, radnog mjesta - predmetnog područja ispitanika, vrste škole i županije - regije u kojoj se nalazi škola ispitanika pokazuje da spol ispitanika i županija - regija u kojoj se nalazi škola djelomice utječu na njihovu sklonost odgojno-obrazovnim filozofijama, dok stručna sprema, radno iskustvo, radno mjesto - predmetno područje i vrsta škole ispitanika utječu na prihvaćanje pojedinih odgojno-obrazovnih filozofija u određenim skupinama učitelja i nastavnika. Na temelju podataka razvidno je da, bez obzira na utvrđene utjecaje pojedinih varijabla, nema velikih razlika u prihvaćanju pojedinih filozofija među učiteljima i nastavnicima te da su obilježja odgojno-obrazovnih filozofija esencijalizma, perenijalizma, progresivizma, egzistencijalizma i biheviorizma čimbenici oblikovanja uvjerenja o učenju i poučavanju učitelja i nastavnika u Republici Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA