Pregled bibliografske jedinice broj: 170994
Modeliranje i analiza rada ispušnoga sustava četverocilindarskog Ottovog motora
Modeliranje i analiza rada ispušnoga sustava četverocilindarskog Ottovog motora, 2004., diplomski rad, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 170994 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Modeliranje i analiza rada ispušnoga sustava četverocilindarskog Ottovog motora
(The modelling and analysis of four-cylinder SI engine exhaust system)
Autori
Orač, Mario
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
09.07
Godina
2004
Stranica
65
Mentor
Mahalec, Ivan
Ključne riječi
simulcija; motor; buka
(simulation; engine; noise)
Sažetak
U ovom je radu opisano djelovanje ispušnog sustava i njegov utjecaj na vanjske značajke četverotaktnog motora osobnog automobila. Modelirano je nekoliko varijanti ispušnog sustava te je promatran njihov utjecaj na performanse vozila i buku koja nastaje na izlaznom otvoru ispušne cijevi. Parametar koji je pritom mijenjan jest stražnji ispušni lonac, dok je ostatak sustava bio nepromijenjen. Za istraživanja su odabrane dvije varijante sustava, a kao podloga je poslužio automobil Peugeot 106 s motorom TU1.M. U prvoj varijanti je primijenjen sportski lonac tvrtke Remus, a u drugoj klasični zamjenski lonac tvrtke MTS. Ove varijante su odabrane ponajviše zbog potpuno različitog pristupa konstrukciji i problemu prigušivanja buke. Ispušni sustavi su modelirani u programu Boost, a vozilo s tim sustavima je ispitano u ispitnom centru tvrtke Remus u Austriji. Pri ispitivanju je također snimljen i analiziran zvučni zapis buke emitirane na izlazu iz cijevi ispušnog sustava pri radu motora pod punim opterećenjem brzinom od 4000 i 6000 min^-1. Analizom dobivenih rezultata uočeno je relativno dobro poklapanje proračunskih i eksperimentalnih vrijednosti krivulja okretnog momenta i snage. također su uočene poteškoće pri modeliranju zbog ograničenosti Boost-ovog modula za predviđanje generiranog zvučnog signala na izlaznom otvoru zadnje cijevi ispušnog sustava. Unatoč izvjesnim razlikama u apsolutnim iznosima, rezultati simulacija i provedenih pokusa pokazuju dobro poklapanje u osnovnim trendovima, odnosno u oblicima krivulja okretnog momenta intenziteta zvuka pri različitim frekvencijama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo