Pregled bibliografske jedinice broj: 169432
Utjecaj potpuno varijabilnog ventilskog razvoda na značajke motora
Utjecaj potpuno varijabilnog ventilskog razvoda na značajke motora, 2004., diplomski rad, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 169432 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj potpuno varijabilnog ventilskog razvoda na značajke motora
(The Influence of Fully Variable Valve Timing on the Performances of Automotive Otto Engine)
Autori
Ivković, Siniša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
14.05
Godina
2004
Stranica
126
Mentor
Mahalec, Ivan
Ključne riječi
ventili; varijabilni; motor
(valves; variable; engine)
Sažetak
Radi postizanja bolje iskoristivosti automobila u budućnosti, proizvođačima automobila nameću se novi tehnološki izazovi. Potpuno varijabilni ventilski razvod prepoznat je kao jedna od tehnologija koje najviše obećavaju, posebno zbog prednosti u smanjenju potrošnje goriva i povećanju zakretnog momenta motora pri nižim brzinama vrtnje, bez nepovoljnog utjecaja na pročišćavanje ispušnih plinova nakon izlaza iz cilindra. Predmet ovog diplomskog rada je utjecaj elektromehaničkog ventilskog razvoda (EMV) na rad Ottovog četverotaktnog, četverocilindarskog, rednog, automobilskog motora. Naglasak je stavljen na analizu postojećih strategija upravljanja ventilima, izradu modela te računalnu simulaciju rada motora, pri određenim uvjetima, korištenjem AVL-ovog programskog paketa "Boost". Također su date osnovne relacije matematičkog modela na kojem se temelji korišteni programski paket. U sklopu ovog rada izrađena su tri različita modela motora. Prvi model "BV4cilx2v" karakterizira pogon ventila bregastim vratilom, četiri cilindra, zatim dva ventila po cilindru, ali i upravljanje opterećenjem motora pomoću zaklopke u usisnoj grani. Drugi model ima oznaku "BV4cilx4v", odnosno četiri ventila po cilindru, ali to nosi sa sobom i druge promjene u modelu. I na kraju model "EMVT4cilx4v", kojeg karakterizira pokretanje ventila pomoću elektromehaničkog izvršnog člana, od tuda i naziv EMVT (engl. Electro-mechanical Valve Train). Oznaka broja ventila i cilindara u nazivu se koristi zbog mogućnosti isključivanja pojedinih ventila, ali i kompletnih cilindara. Također EMVT nema zaklopku, već se regulacija snage provodi promjenom podizaja ventila i razvodnih kutova. Najveći dio simulacija proveden je za radnu točku od 2000 min-1 i pe=2 bar, koja predstavlja jedno od najčešćih djelomičnih opterećenja motora. Rezultati rada EMV motora, prema strategiji ranog zatvaranja usisnog ventila (UZR), prikazuju potencijal smanjenja potrošnje goriva od 10%, dok se strategijom isključivanja cilindara postiže ukupna ušteda od oko 20%. Prikazane su mogućnosti optimiranja rada EMV motora pri punom opterećenju. Posebna pažnja je posvećena analizi utjecaja različitih strategija isključivanja pojedinih cilindara na smanjenje potrošnje goriva i neujednačenost hoda motora. S ciljem usporedbe EMV motora i motora sa zaklopkom i bregastim vratilom, prikazani su ključni rezultati u pogledu značajki motora, uštede energije sustava, smanjenja buke, pokretanja hladnog motora te mogućnosti i glavni ciljevi u razvoju sustava. U prilogu je dana izvedba prototipa nove glave motora ugrađene u motor DMB/Fiat 128 A s potpuno varijabilnim razvodom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
0120045
Ustanove:
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Profili:
Ivan Mahalec
(mentor)