Pregled bibliografske jedinice broj: 1282472
Utjecaj obilježja ličnosti na impulzivnost u kupovini i odgovorno financijsko ponašanje
Utjecaj obilježja ličnosti na impulzivnost u kupovini i odgovorno financijsko ponašanje // Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb, 73 (2022), 5; 768-795 doi:10.32910/ep.73.5.5 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1282472 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj obilježja ličnosti na impulzivnost u
kupovini i odgovorno financijsko ponašanje
(Influence of personality traits on impulsive buying
and responsible financial behavior)
Autori
Previšić, Andrea ; Lučić, Andrea ; Uzelac, Marija
Izvornik
Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb (0424-7558) 73
(2022), 5;
768-795
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
velikih pet osobina ličnosti, odgovorno financijsko ponašanje, impulzivna kupovina, mladi
(Big five personality traits, responsible financial consumption behavior, impulsive buying behavior, youth)
Sažetak
Obilježja ličnosti smatraju se jednim od relevantnih čimbenika koji utječu na ponašanje potrošača. Stoga, kako bi se ponašanje potrošača moglo jasnije razumjeti te predvidjeti, svrha istraživanja je ustanoviti postoji li povezanost između obilježja ličnosti i odgovornog financijskog ponašanja potrošača. Povezanost je istražena na temelju utjecaja obilježja ličnosti na afektivni i kognitivni aspekt impulzivnog potrošačkog ponašanja, na koje se u radu promatra kao suprotnost odgovornom financijskom ponašanju. Provedeno je jednokratno deskriptivno istraživanje pomoću anketnog upitnika na namjernom, prigodnom uzorku od 483 studenata Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Istraživanje je dokazalo da postoji statistički značajna razlika u stupnju sklonosti impulzivnoj kupovini s obzirom na dimenzije obilježja ličnosti. Uzročno posljedična veza dokazana je između dimenzije Savjesnosti i odgovornog potrošačkog ponašanja, a ustanovljena je i slaba, ali statistički značajna njena povezanost s kognitivnim aspektom impulzivne kupovine. Kod afektivne komponente ustanovljena je statistički značajna povezanost sa dimenzijama Ekstraverzije i Neuroticizma, dok je kod dimenzije Neuroticizma ustanovljena negativna povezanost sa impulzivnom kupovinom. S obzirom da se do sada voditi prilikom segmentiranja tržišta te prilikom kreiranja aktivnosti usmjerenih ka potrošačima različitih obilježja ličnosti, potaknuti odgovorno te ispraviti i izbjeći neodgovorno potrošačko ponašanje kod mladih potrošača.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2019-04-3580 - Osnaživanje financijske sposobnosti mladih potrošača kroz programe edukacija i bihevioralne intervencije (EfFICAcY) (Lučić, Andrea, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus
- EconLit