Pregled bibliografske jedinice broj: 1279744
Ispitivanje i optimiranje karakteristika spoja električnih vodiča u automobilskoj industriji
Ispitivanje i optimiranje karakteristika spoja električnih vodiča u automobilskoj industriji, 2020., diplomski rad, diplomski, Zagreb
CROSBI ID: 1279744 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ispitivanje i optimiranje karakteristika spoja
električnih vodiča u automobilskoj industriji
(Testing and optimizing the characteristics of
terminal crimping for automotive industry)
Autori
Strunje, Karlo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Mjesto
Zagreb
Datum
03.12
Godina
2020
Stranica
103
Mentor
Žmak, Irena
Ključne riječi
automobilska industrija ; vodič ; električni terminal ; stezni spoj vodiča ; stezno spajanje vodiča ; električni otpor ; vlačna čvrstoća
(automotive industry ; conductor ; electrical terminal lug ; crimp ; crimping ; electrical resistance ; tensile strength)
Sažetak
Moderna automobilska industrija značajno doprinosi globalnom zagađenju okoliša i ima velike utjecaje na promjenu klime. Potrošnja goriva snažno je pod utjecajem mase automobila. Postavljaju se sve veći zahtjevi na unaprjeđenje svih sustava motornih vozila, pa tako i na električne komponente. Spajanje terminala metodom steznog spajanja (svakodnevni izraz je „krimpanje“, prema engl. crimp) s vodičem (žicom) čine stezni spoj koji ima niži električni otpor i manju mogućnost korozije u odnosu na lemljeni spoj. U radu je isplanirano ispitivanje za tri različite debljine električnog vodiča (žice), tri različite prevlake (kositar, srebro, zlato) na terminalima i tri različite visine steznog spajanja terminala i žice. Provedena ispitivanja mogu se podijeliti na dva dijela. Prvi dio ispitivanja utvrdio je utjecaj nezavisnih varijabli na zavisne varijable metodom odzivne površine. Nezavisne varijable su tri različite debljine žice (0, 5 mm², 0, 75 mm² i 1 mm²), tri visine stezno spojenog vodiča (1, 35 mm, 1, 39 mm i 1, 43 mm) i tri različite cijene za tri različita terminala (0, 2 USD za terminal s kositrenom prevlakom, 0, 4 USD za terminal s prevlakom srebra i 0, 6 USD za terminal s prevlakom zlata), dakle ukupno 27 kombinacija za plan pokusa. Zavisne varijable su električni otpor i vlačna čvrstoća spoja. Optimiranjem je dobiveno predviđanje koji bi materijal prevlake, debljina žice i visina steznog spajanja vodiča bila najpovoljnija za postizanje što manjih vrijednosti otpora i što većih vrijednosti vlačne čvrstoće. Drugi dio ispitivanja uključuje izradu ukupno 270 uzoraka (za 27 kombinacija) na kojima je provedena vizualna kontrola, analiza spoja svjetlosnim mikroskopom, mjerenje električnog otpora prije i poslije normiranim postupkom unesenog toplinskog umora materijala te određivanje vlačne čvrstoće spoja na univerzalnoj kidalici. Utvrđeno je da terminal s prevlakom kositra, na debljini žice 0, 75 mm² i visini steznog spajanja vodiča na visinu 1, 43 mm daje najbolja mehanička, električna i eksploatacijska svojstva, uz što manje troškove.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo, Temeljne tehničke znanosti