Pregled bibliografske jedinice broj: 1277151
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura, 2018., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1277151 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv.
Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško
oštećenih skulptura
(Conservation and restoration works on the sculpture Angel from the
Chapel of St. Jakov on Očura and the possibility of reconstruction
and presentation of badly damaged sculptures)
Autori
Joksimović, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
29.06
Godina
2018
Stranica
167
Mentor
Jembrih, Zvjezdana ; Božičević, Ana
Ključne riječi
Očura, drvena skulptura, konzerviranje i restauriranje, prezentacija teško oštećenih skulptura
(Očura, wooden sculpture, conservation and restoration, presentation of badly damaged sculptures)
Sažetak
Drvena polikromirana skulptura Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri datira iz 18. stoljeća. Pripada nekadašnjem bogatom barokonom inventaru ove kapele. Izvorno se nalazila na desnom bočnom oltaru sv. Ane. Ta je kapela devastirana tijekom zadnjih sedamdesetak godina, a njezin inventar danas se sveo na trinaest djelomično sačuvanih skulptura, uz nekoliko fragmenata oltarne arhitekture i ornamentike, te dva ovalna medaljona - slike na platnu. Konzervatorsko-restauratorski radovi na ovoj skulpturi biti će izvedeni uzimajući u obzir radove koji su izvođeni na ostatku drvenog inventara. Od 2011. godine radovi se izvode na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, u sklopu nastave, diplomskih radova i restauratorske prakse, pod nadzorom Konzervatorskog odjela u Krapini. Skulptura je nakon devastacije kapele i čestih premještanja, godinama bila pohranjena u neadekvatnim uvjetim te se njome neprimjereno rukovalo. Djelatnici Hrvatskog restauratorskog zavoda na skulpturi su obavili djelomičnu zaštitu 2009. godine, kada je iz čuvaonice Muzeja seljačkih buna u Gornjoj Stubici dopremljena u čuvaonicu Dijecezanskog muzeja u Zagrebu i od tada je bila zaboravljena sve do početka 2017. godine. U siječnju 2017. godine skulptura je pronađena u čuvaonici Dijecezanskog muzeja, odakle je dopremljena na Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Skulptura je zatečena u izrazito lošem stanju, a pretrpjela je i velika mehanička oštećenja u sloju nosioca - nedostaju glavni dijelovi skulpture: glava, oba krila, desna ruka i lijeva potkoljenica. Površina nosioca bila je prekrivena oštećenjima nastalim djelovanjem aktivne crvotočine, koja je devastirala i strukturu drva. Prije konzervatorsko- restauratorskih radova skulptura je podvrgnuta dezinsekciji gama zračenjem na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu. Prezentacija teško oštećenih skulptura je način na koji javnosti vizualno prikazujemo rješenja problematike oblikovne i povijesne slojevitosti tih objekata. Rekonstrukciju možemo definirati kao interpretaciju, s ciljem ponovne uspostave prekinutog kontinuiteta forme. To je zamjena izgubljenog, uništenog ili nestalog materijala novim. Kada govorimo o rekonstrukciji u konzervatorsko-restauratorskoj struci, pitanje je uklanjamo li rekonstrukcijom forme tragove povijesti objekta. Svaki ulazak u rekonstrukciju, svojevrsna je interpretacija originala, a kako bi ona bila u skladu s etikom struke, bitno je da prati povijest objekta. Odluka mora biti u skladu sa fizičkim zahtjevima njegova budućeg okruženja i uporabe. Rekonstrukcija se mora temeljiti na detaljnoj i preciznoj dokumentaciji i čvrstim podacima s ciljem zaokruživanja i definiranja integriteta te produženja oblikovne cjelovitosti objekta. Odlučeno je da će na skulpturi Anđeo biti primijenjen isti pristup kao i kod svih preostalih skulptura iz kapele sv. Jakova, a to znači konzervirati, po potrebi izvesti minimalne nadoknade i prezentirati sve kronološke slojeve. Uslijed brojnih oštećenja, ali i oskudne fotografske dokumentacije kapele iz vremena kada je bio vidljiv cjelokupni inventar, potpuna rekonstrukcija na ovim skulturama nije izvediva. Stoga je cilj konzervatorsko-restauratorskih radova zaustavljanje daljnjeg propadanja, postizanje čitljivosti skulptura te uspostavljanje cjeline sa preostalim sačuvanim inventarom. Pitanje prezentacije ovih teško oštećenih skulptura još uvijek je otvoreno, no cilj je u dogledno vrijeme spašeni inventar prezentirati in situ.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb