Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1277151

Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura


Joksimović, Barbara
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura, 2018., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb


CROSBI ID: 1277151 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura
(Conservation and restoration works on the sculpture Angel from the Chapel of St. Jakov on Očura and the possibility of reconstruction and presentation of badly damaged sculptures)

Autori
Joksimović, Barbara

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina

Mjesto
Zagreb

Datum
29.06

Godina
2018

Stranica
167

Mentor
Jembrih, Zvjezdana ; Božičević, Ana

Ključne riječi
Očura, drvena skulptura, konzerviranje i restauriranje, prezentacija teško oštećenih skulptura
(Očura, wooden sculpture, conservation and restoration, presentation of badly damaged sculptures)

Sažetak
Drvena polikromirana skulptura Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri datira iz 18. stoljeća. Pripada nekadašnjem bogatom barokonom inventaru ove kapele. Izvorno se nalazila na desnom bočnom oltaru sv. Ane. Ta je kapela devastirana tijekom zadnjih sedamdesetak godina, a njezin inventar danas se sveo na trinaest djelomično sačuvanih skulptura, uz nekoliko fragmenata oltarne arhitekture i ornamentike, te dva ovalna medaljona - slike na platnu. Konzervatorsko-restauratorski radovi na ovoj skulpturi biti će izvedeni uzimajući u obzir radove koji su izvođeni na ostatku drvenog inventara. Od 2011. godine radovi se izvode na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, u sklopu nastave, diplomskih radova i restauratorske prakse, pod nadzorom Konzervatorskog odjela u Krapini. Skulptura je nakon devastacije kapele i čestih premještanja, godinama bila pohranjena u neadekvatnim uvjetim te se njome neprimjereno rukovalo. Djelatnici Hrvatskog restauratorskog zavoda na skulpturi su obavili djelomičnu zaštitu 2009. godine, kada je iz čuvaonice Muzeja seljačkih buna u Gornjoj Stubici dopremljena u čuvaonicu Dijecezanskog muzeja u Zagrebu i od tada je bila zaboravljena sve do početka 2017. godine. U siječnju 2017. godine skulptura je pronađena u čuvaonici Dijecezanskog muzeja, odakle je dopremljena na Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Skulptura je zatečena u izrazito lošem stanju, a pretrpjela je i velika mehanička oštećenja u sloju nosioca - nedostaju glavni dijelovi skulpture: glava, oba krila, desna ruka i lijeva potkoljenica. Površina nosioca bila je prekrivena oštećenjima nastalim djelovanjem aktivne crvotočine, koja je devastirala i strukturu drva. Prije konzervatorsko- restauratorskih radova skulptura je podvrgnuta dezinsekciji gama zračenjem na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu. Prezentacija teško oštećenih skulptura je način na koji javnosti vizualno prikazujemo rješenja problematike oblikovne i povijesne slojevitosti tih objekata. Rekonstrukciju možemo definirati kao interpretaciju, s ciljem ponovne uspostave prekinutog kontinuiteta forme. To je zamjena izgubljenog, uništenog ili nestalog materijala novim. Kada govorimo o rekonstrukciji u konzervatorsko-restauratorskoj struci, pitanje je uklanjamo li rekonstrukcijom forme tragove povijesti objekta. Svaki ulazak u rekonstrukciju, svojevrsna je interpretacija originala, a kako bi ona bila u skladu s etikom struke, bitno je da prati povijest objekta. Odluka mora biti u skladu sa fizičkim zahtjevima njegova budućeg okruženja i uporabe. Rekonstrukcija se mora temeljiti na detaljnoj i preciznoj dokumentaciji i čvrstim podacima s ciljem zaokruživanja i definiranja integriteta te produženja oblikovne cjelovitosti objekta. Odlučeno je da će na skulpturi Anđeo biti primijenjen isti pristup kao i kod svih preostalih skulptura iz kapele sv. Jakova, a to znači konzervirati, po potrebi izvesti minimalne nadoknade i prezentirati sve kronološke slojeve. Uslijed brojnih oštećenja, ali i oskudne fotografske dokumentacije kapele iz vremena kada je bio vidljiv cjelokupni inventar, potpuna rekonstrukcija na ovim skulturama nije izvediva. Stoga je cilj konzervatorsko-restauratorskih radova zaustavljanje daljnjeg propadanja, postizanje čitljivosti skulptura te uspostavljanje cjeline sa preostalim sačuvanim inventarom. Pitanje prezentacije ovih teško oštećenih skulptura još uvijek je otvoreno, no cilj je u dogledno vrijeme spašeni inventar prezentirati in situ.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ana Božičević (mentor)

Avatar Url Zvjezdana Jembrih (mentor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Joksimović, Barbara
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura, 2018., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
Joksimović, B. (2018) 'Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Anđeo iz kapele sv. Jakova na Očuri te mogućnosti rekonstrukcije i prezentacije teško oštećenih skulptura', diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Joksimovi\'{c}, Barbara}, year = {2018}, pages = {167}, keywords = {O\v{c}ura, drvena skulptura, konzerviranje i restauriranje, prezentacija te\v{s}ko o\v{s}te\'{c}enih skulptura}, title = {Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi An\djeo iz kapele sv. Jakova na O\v{c}uri te mogu\'{c}nosti rekonstrukcije i prezentacije te\v{s}ko o\v{s}te\'{c}enih skulptura}, keyword = {O\v{c}ura, drvena skulptura, konzerviranje i restauriranje, prezentacija te\v{s}ko o\v{s}te\'{c}enih skulptura}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Joksimovi\'{c}, Barbara}, year = {2018}, pages = {167}, keywords = {O\v{c}ura, wooden sculpture, conservation and restoration, presentation of badly damaged sculptures}, title = {Conservation and restoration works on the sculpture Angel from the Chapel of St. Jakov on O\v{c}ura and the possibility of reconstruction and presentation of badly damaged sculptures}, keyword = {O\v{c}ura, wooden sculpture, conservation and restoration, presentation of badly damaged sculptures}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font