Pregled bibliografske jedinice broj: 1276903
Pojam i uloga fakture na slici: prikaz razvitka i pokušaj definicije
Pojam i uloga fakture na slici: prikaz razvitka i pokušaj definicije, 2012., doktorska disertacija, ZAGREB
CROSBI ID: 1276903 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pojam i uloga fakture na slici: prikaz razvitka i
pokušaj definicije
(The concept and the role of faktura in a painting:
Display of development and an effort to define it)
Autori
Lucija Konda Labaš
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Mjesto
ZAGREB
Datum
17.05
Godina
2012
Stranica
166
Mentor
Red. prof. Ljubomir Stahov , red. prof. Marcel Bačić
Ključne riječi
slika, faktura, nosilac, likovna kakvoća, značaj, djelovanje, materijal, struktura, slikarstvo, likovno djelo, akril, tkanje, drvo, metal, akrilno staklo, medij, percepcija, osjećanje
(Painting, Faktura, Carrier, Artistic Quality, Character, Influence, Material, Structure, Painting, Work of art, Acrylic, Canvas, Wood, Metal, Plexiglas, Media, Perception, Feeling)
Sažetak
Slika, kao oblik umjetničkog djela, sastoji se od nosioca, potencijalne obrade i slojeva boje. Ona je materijalna realizacija umjetnikove ideje. Svaki materijalni segment slike ima određenu likovnu kakvoću/značaj i time vlastiti izraz te, što se pokazalo i kroz rad, neminovno sudjeluje u rezultanti fakture tj. ukupnoj likovnoj kakvoći realiziranog djela i time pridonosi ostvarenju same ideje. U ovom slučaju pojam faktura ne odnosi se samo na ukupnost materijalnih i plastičkih svojstava površine, već podrazumijeva cjelokupno likovno djelovanje slike. Faktura je nositelj likovne kakvoće/značaja koji doživljavamo subjektivno, a izazvan je objektivnim činjenicama/podražajima. Za doživljaj fakture likovnog djela možemo reći kao i za doživljaj boje, da iskazuje psihološko, osobno iskustvo, prvenstveno uvjetovano našom genetskom građom, a ovisno je o vanjskim podražajima i stoljećima starim nasljednim iskustvima čovjeka kao vrste i kao individue. Cilj ovog rada bio je utvrditi važnost nosioca slike i njegove likovne kakvoće/značaja tj. izričaja u realizaciji ideje kao likovnog djela. Nosioci slike su svi materijali na čijim se površinama slika i u današnje vrijeme njihova uloga u ostvarenju likovne zamisli običajno je zanemarena. Kako bih ukazala na neminovnu ulogu i važnost nosioca, ne samo u ostvarenju, već i u samom razvoju ideje, isti je tretiran kao jedina promjenjiva varijabla u mom istraživanju pri realizaciji slike kao cjelovitog fakturnog djela koje osjećamo u svim njegovim dijelovima. Umjetničko istraživanje se tijekom rada definiralo kao cjelina od tri bitne faze. Prva faza istraživanja odvijala se kroz izradu skica likovnog problema te ista predstavlja početnu etapu same ideje. Iz produkta dobivenog likovnim eksperimentiranjem, prema mjerilu mogućnosti daljnjeg razvoja i ostvarljivost ideje u smislu mijenjanja i razvijanja na različitim nosiocima, odabrana je jedna skica te su se u odnosu na istu vršila praktična slikarska ispitivanja akrilnom tehnikom na četiri glavne vrste nosioca slike manjih formata odnosno na tkanju, metalu, drvu i pleksiglasu, tako što su se jednakim autorskim rukopisom izgrađivali oblici i strukture. Sinkrono su se obrađivali nosioci uz zadržavanje karakteristika površine. Dakle, iz osnovne probe razvio se različiti broj novih djela ovisno o mogućnosti određenog nosioca i autorskim afinitetima, gdje se nosiocu pridavala glavna uloga u daljnjem razvoju ideje. Nakon izrade većeg broja radova manjih formata na pojedinim nosiocima u četiri osnovne grupe prema materijalu podloge, izvršena je selekcija onih koji su prema utvrđenim kriterijima najviše odgovarali prikazu određenja istraživanja te su isti izvedeni u velikim dimenzijama (cca. 200-300 cm) na tkanom, metalnom, drvenom i pleksiglas nosiocu. Pri radu su stalne segmente u ostvarivanju i definiranju likovne ideje predstavljali akrilna slikarska tehnika i autorski rukopis, dok su promjenjivi materijalni segmenti nosilac slike i njegova obrada. Temeljem niza rezultata, zapažanja i promišljanja prezentiranih u ovom radu potvrđuje se tvrdnja da su ideja i upotrijebljeni materijal, sa njegovom specifičnom likovnom kakvoćom i izričajem koji je određen svojstvenim mogućnostima i zakonitostima, nerazdvojna cjelina. Na osnovi postignutih ishoda uvažava se značajnost potrebe za znanjem i obaviještenosti pri izboru cjelokupnog materijala za slikarske svrhe. Zaključuje se kako svaki pojedini nosilac (različiti materijal) unosi neizbježnu promjenu u djelovanje određenog likovnog rada, u pristupu gradnji slike te razvoju ideje, što svakako podupire cjelokupnu doktorsku tezu o svojstvenom djelovanju pojedine materije i ujedno nameće potrebu za promišljanjem i planiranjem odabira materijalnih segmenata umjetničkog rada. Sva istraživanjem dobivena saznanja ukazuju na to kako svaki segment slike, bio on i materijalni kao što je nosilac, neminovno utječe na završnu ukupnost odnosno fakturu djela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Likovne umjetnosti