Pregled bibliografske jedinice broj: 1268900
Razvoj kompetencija u području intelektualnog vlasništva-uloga knjižnica
Razvoj kompetencija u području intelektualnog vlasništva-uloga knjižnica // IPEDU Project - multiplier event
Rijeka, Hrvatska, 2023. (pozvano predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 1268900 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj kompetencija u području intelektualnog vlasništva-uloga
knjižnica
(Development of competences in the area of
intellectual property - the role of libraries)
Autori
Čolakovac, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
IPEDU Project - multiplier event
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 25.04.2023
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
intelektualno vlasništvo ; autorsko pravo ; knjižnice
(intellectual property ; copyright ; libraries)
Sažetak
Prema preporukama Special Libraries Associations iz 2016. godine koncept pismenosti o autorskim pravima (engl. Copyright Literacy) je fundamentalni element obrazovanja knjižničara. Pismenost o autorskim pravima može se definirati kao dovoljno poznavanje autorskih i srodnih prava koje omogućuje donošenje dobro informiranih odluka o načinu upotrebe autorskim pravom zaštićenih materijala. Iako knjižnice dugo vremena služe kao pružatelj informacija: pomažu u istraživačkom procesu i traženju informacija znanstvenicima i izumiteljima što pozitivno utječe na razvoj inovacija, tradicionalno gledano, knjižnice nisu bile mjesto gdje se odvijaju aktivnosti vezane uz patente i zaštitne znakove. Pismenost o intelektualnom vlasništvu (engl. Intellectual Property Literacy) je specijalizirana kompetencija koja predstavlja potporu istraživačkim aktivnostima vezanim uz intelektualno vlasništvo, a obuhvaća: poznavanje stilova citiranja, upoznatost sa slučajevima plagiranja, sposobnost korištenja softvera za plagiranje i poznavanje istraživačke etike. Svijest o važnosti i utjecaju autorskih i srodnih prava na razvoj akademskih aktivnosti, a time i na funkcioniranje fakultetskih knjižnica, u stalnom je porastu od kraja 20. stoljeća. Taj nagli skok nije posljedica činjenice da je većina intelektualnih djela, koja se koriste u nastavi, zaštićena autorskim pravom, nego je posljedica brzog razvoja digitalnog okruženja što je dovelo do povećanja važnosti i složenosti pitanja vezanih uz autorsko pravo. Specifičnost primjenjiva na akademsku sredinu jest i inicijativa otvorenog pristupa i otvorene znanosti kojoj je cilj intelektualna djela i znanstvene informacije učiniti besplatno dostupnim svim građanima. Knjižničari se mogu smatrati stručnjacima za autorsko pravo koji će svojim pristupom, stavom i smjernicama utjecati na širok krug korisnika. Uz to, prilika je to knjižničarima da oblikuju institucionalne politike, posebno politiku otvorenog pristupa institucije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
EK-Erasmus+-2020-1-IE02-KA203-00758 - Obrazovanje o intelektualnom vlasništvu kao temelj cjeloživotnog učenja u ekonomiji znanja (IPEDU) (Špiranec, Sonja, EK - Erasmus+ 2020 Call for Key Action 203 Strategic partnerships for Higher Education) ( CroRIS)
Ustanove:
Kineziološki fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Ivan Čolakovac (autor)