Pregled bibliografske jedinice broj: 1264352
Lik učitelja u hrvatskom dječjem romanu
Lik učitelja u hrvatskom dječjem romanu, 2023., diplomski rad, diplomski, Odjel za nastavničke studije u Gospiću, Gospić
CROSBI ID: 1264352 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Lik učitelja u hrvatskom dječjem romanu
(The Character of the Teachet in Croatian Children's Novel)
Autori
Glad, Doris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za nastavničke studije u Gospiću
Mjesto
Gospić
Datum
23.03
Godina
2023
Stranica
56
Mentor
Vrcić-Mataija, Sanja
Ključne riječi
lik učitelja, dječji lik, hrvatski dječji roman, povijest djetinjstva
(teacher character, children's character, Croatian children's novel, childhood history)
Sažetak
U diplomskom radu se istražuje zastupljenost i uloga lika učitelja na odabranim romanima hrvatske dječje književnosti u razdoblju od jednog stoljeća. Polazeći od studija koje razmatraju navedenu temu (Hranjec 2009., Zima 2011., Riman 2014., Bošković i Odža 2015.), u radu se pronalaze primjeri tipološki raznolikih likova učitelja koji su odigrali značajnu ulogu u portretiranju dječjih likova te su pridonijeli sveobuhvatnosti predodžbe djetinjstva i pojedinih razdoblja u povijesti hrvatske dječje književnosti. U romanima koji tematiziraju udaljeno pripovjedno vrijeme (Jagoda Truhelka, Tugomila), lik učiteljice idealiziran je, kao i likovi učitelja u romanima Mate Lovraka iz tridesetih godina prošloga stoljeća. Polovicom dvadesetog stoljeća lik učitelja doživljava promjene u dječjoj prozi, zahvaljujući romanima Ivana Kušana (Lažeš, Melita i Domaća zadaća) koji je liku učitelju pristupio kao običnom čovjeku s manama i vrlinama. Lik učitelja prestaje biti uzor, ali ne prestaje biti oslonac dječjim likovima (zaštitnik, prijatelj, sugovornik). Suvremeniji romani kroz humor, ali i ironizaciju prikazuju stanje školskog sustava, dodatno naglašavajući kako je učitelj ujedno i običan čovjek koji može griješiti, krivo procijeniti, biti hladan, ali i privržen, vedar i kreativan. U stoljetnom razdoblju prikaz se učitelja u dječjem romanu mijenjao, od idealiziranog, preko zaštitničkog (Nada Iveljić, Tihi stanovnici pročelja), prijateljskog (Tihomir Horvat, Tajna Gornjeg grada), do humorističnog i vedrog kakvog nalazimo, primjerice, u romanima Sanje Polak.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija