Pregled bibliografske jedinice broj: 1252893
Filmski medij kao alat spoznaje: povijesni aspekti i tumačenja
Filmski medij kao alat spoznaje: povijesni aspekti i tumačenja // Izvedbe identiteta u digitalnoj kulturi / Brdovčak Mac, Srećko (ur.).
Zagreb: Sveučilište Sjever ; Centar za filozofiju medija i mediološka istraživanja, 2022. str. 42-42 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1252893 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Filmski medij kao alat spoznaje: povijesni aspekti i
tumačenja
(Cinematic medium as an apparatus of cognition:
historical perspective and interpretation)
Autori
Lučić, Krunoslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Izvedbe identiteta u digitalnoj kulturi
/ Brdovčak Mac, Srećko - Zagreb : Sveučilište Sjever ; Centar za filozofiju medija i mediološka istraživanja, 2022, 42-42
ISBN
978-953-8248-06-1
Skup
12. međunarodni interdisciplinarni znanstveni simpozij Filozofije medija i srodnih disciplina
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 22.09.2022. - 24.09.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Film i spoznaja ; filmski medij ; inteligencija stroja ; Jean Epstein ; univerzalni jezik
(Cinema and cognition ; film medium ; intelligence of a machine ; Jean Epstein ; universal language)
Sažetak
Izlaganje tematizira konceptualne i povijesne aspekte razumijevanja filmskog medija kao privilegiranog alata ljudske spoznaje koji joj omogućuje uvid u dijelove zbilje kompatibilan drugim tehnološkim izumima 19. i 20 stoljeća. Prvi dio izlaganja fokusira se na rano razumijevanje filma kao alata prirodoznanstvene spoznaje u analizi pokreta (Marey, Muybridge), ali i kao alat historiografije, obrazovanja (Matuszewski) te filozofije spoznaje (Bergson). Osobita se pažnja posvećuje tumačenju filma kao inteligentnog mehanizma i kao izuma istovrsnog drugim ljudskim pomagalima, poput mikroskopa, u djelima francuskog teoretičara i redatelja Jeana Epsteina iz 1940-ih (Inteligencija jednog stroja i Đavolji film). Također, kako je većim dijelom svoje (rane) povijesti filmski medij shvaćen kao nov, moderan način komunikacije koji nadilazi kulturnu specifičnost prirodnih jezika i funkcionira kao transnacionalni i univerzalni oblik interakcije, naglasak se u izlaganju stavlja i na razloge takvih tumačenja iz perspektive mađarskog filmologa Béle Balázsa i američkog pjesnika Vachela Lindsayja, ali i na razumijevanje filma kao medija koji omogućuje izravan, gotovo neposredan uvid u egzistenciju realnosti i njezinih, inače, skrivenih vidova pojavnosti u teorijama tzv. realistički orijentiranih autora, poput A. Bazina i S. Kracauera. Sve ove artikulacije filma kao medija različitih oblika spoznaje o pojavama zbilje svjedoče o značaju koji je film u svojoj povijesti imao i zadržao sve do suvremenog razdoblja digitalne audiovizualne sfere.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Znanost o umjetnosti