Pregled bibliografske jedinice broj: 1252369
Autonomni brodovi i utjecaj ljudskih čimbenika na upravljanje autonomnim brodovima
Autonomni brodovi i utjecaj ljudskih čimbenika na upravljanje autonomnim brodovima, 2021., diplomski rad, preddiplomski, Pomorski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 1252369 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Autonomni brodovi i utjecaj ljudskih čimbenika na upravljanje autonomnim brodovima
(Autonomous ships and the influence of human factors on the control of autonomous ships)
Autori
Pribanić, Kristijan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Pomorski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
30.09
Godina
2021
Stranica
38
Mentor
Jurdana, Irena
Ključne riječi
autonomni brodovi, automatizacija, ljudski faktor , zemaljske komunikacije
(autonomous ships, automation, ground communications, human factor)
Sažetak
Autonomni brodovi su plovila bez posade ili sa malim brojem prosade. Autonomni brod je brod koji ima neke razine automatizacije i samoupravljanja. Svrha razvoja autonomije je zamjena ljudskog djelovanja koja bi trebala biti brža, sigurnija, preciznija, produktivnija i/ili jeftinija. U budućnosti autonomni brodovi bi trebali funkcionirati bez posade a prednost toga je smanjenje ili potpuno izuzimanje ljudskog faktora iz havarija. Velika većina prometnih nesreća dešava se upravo zbog ljudske pogreške. Autonomni brodovi koji se upravljaju daljinski iz kontrolnog centra moraju biti dobro opremljeni uređajima i senzorima koji će moći operateru dati osjećaj i sliku okoline. U tu svrhu kao najnužniji uređaji se koriste: kamere, radari i Lidar. Uz sliku okoline brod sa kontrolnim centrom mora imati jaku i sigurnu komunikaciju. Te komunikacije mogu biti putem satelita (Inmarsat, Iridium), te zemaljske odnosno kopnene komunikacije (MF/HF radio, VHF radio, 4G i 5G mreže). MASA se često pogrešno smatra sinonimom za brodove bez posade. Iako može biti bez posade, isto tako može imati osoblje za održavanje ili čak navigatore. Bez obzira dali autonomni brod ima ili nema posadu, njime upravlja operater iz kontrolnog centra. Zbog toga se nameće puno pitanja. Dali će operater moći aktivno pratiti više brodova te dali će uspjeti na vrijeme reagirati u slučaju kada automatika zakaže? Tko će održavati brod? Problemi ljudskog faktora? Koje sve mogu biti ljudske greške koje mogu utjecati na interakciju čovjek-stroj i čovjek-čovjek tijekom udaljenih brodskih operacija?
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport